Hopp direkte til meny Hopp direkte til meny Hopp direkte til innhold Hopp direkte til Søk

Koloskopi

Koloskopi benyttes til å undersøke endetarm, tykktarm og nederste del av tynntarm.

Elisabeth Normannvik

Spesialsykepleier

Et koloskop er en bøyelig slange som føres inn i tarmen. Gjennom en liten kikkert på slangen kan legen observere tarmslimhinnene, se om de ser friske ut eller om noe virker unormalt som det må tas en prøve fra. Det blåses luft inn i tarmen under undersøkelsen for at det skal være lettere å se. Koloskopibilder overføres til en skjerm, slik at andre leger kan være med å vurdere dem. Koloskopi gjøres blant annet ved mistanke om kreft i tykktarm og nedre del av tynntarm.

Det er viktig at tarmen er helt ren under undersøkelsen. Du må derfor tømme tarmen ved hjelp av avføringsmiddel og klyster før undersøkelsen. Du skal også være fastende et visst antall timer før undersøkelsen. Nærmere informasjon om hva d kan spise og drikke og om hvordan du skal gå frem for å tømme tarmen, vil du motta fra klinikken som skal gjøre undersøkelsen. Det finnes en del medisiner man ikke skal ta i dagene før en koloskopi – dette vil du også få nærmere informasjon om. Hvis du bruker faste medisiner, må du i god tid på forhånd informere personalet på klinikken hvor undersøkelsen skal foregå. Det er vanlig å gi avslappende medisin før og under undersøkelsen. Ved behov kan også smertestillende gis.

Ved hjelp av koloskopi kan disse inngrepene gjøres:

• ta vevsprøve fra tarmen - biopsi
  • fjerne utvekster, såkalte polypper fra tarmen
  • blokke ut eller utvide trange partier i tarmen

Å gjennomføre en koloskopi tar vanlig vis en snau time, og det er vanlig å bli liggende for hvile og observasjon et par timer etter undersøkelsen er avsluttet. Luftsmerter og mageknip forekommer ofte i etterkant av en koloskopi.