Hopp direkte til meny Hopp direkte til meny Hopp direkte til innhold Hopp direkte til Søk

Organisasjon

Kreftforeningen er en av de største bruker- og interesseorganisasjonene i Norge, etablert i 1938. Vi jobber for å forebygge og bekjempe kreft samt bedre livskvaliteten for pasienter og pårørende. Se våre etiske prinsipper og retningslinjer.

Vi har 113 000 medlemmer, 25 000 frivillige og 190 medarbeidere som med sitt engasjement skaper gjennomslag for kreftsaken. I tillegg har vi flere hundre tusen givere samt støttespillere i næringslivet som slutter opp om vårt arbeid.

Mer enn 85 % av vårt totale forbruk av midler, går til foreningens formål. Hoveddelen av midlene går til kreftforskning. Cirka 2 % går til administrasjon. Virksomheten er basert på innsamlede midler, testamentariske gaver og tippemidler.

Kreftforeningens organisasjonskart.

Kreftforeningens ansatte deltar i vel 130 råd og utvalg over hele landet. Vi samarbeider også nært med 14 selvstendige pasient- og likepersonsorganisasjoner. De har over 30 000 medlemmer som representerer kreftrammede og deres pårørende. Vi samarbeider også med Kreftomsorg Rogaland som er en frivillig organisasjon for kreftrammede i Rogaland fylke.

Styre og ledelse

Representantskapet

Vår øverste myndighet er representantskapet, som har 50 representanter. De fastsetter Kreftforeningens vedtekter og treffer vedtak om endringer i disse.

Representantskapet godkjenner årsberetningen og regnskap, fastsetter medlemskontingentene, oppnevner revisor og kan treffe vedtak om godtgjørelse for Kreftforeningens tillitsvalgte.

I alminnelighet skal representantskapet drøfte og godkjenne foreningens mål og strategier hvert tredje år. Representantskapet kan videre treffe vedtak i saker som er innsendt fra Kreftforeningens medlemmer.

Generalsekretær Anne Lise Ryel (se CV)

Assisterende generalsekretær Ole Alexander Opdalshei

Avdelingssjefer:

• Kirsten Haugland - Forsknings- og forebyggingsavdelingen
  • Jacob F. Conradi - Organisasjonsavdelingen
  • Jan Egil Aase - Kommunikasjons- og markedsavdelingen
  • Heidi Skaara Brorson - Kreftomsorgsavdelingen
  • David C. Hemmingsen - Distriktsavdelingen

Styret

Styret er et kollegialt og profesjonelt organ med medlemmer som representerer kompetanse innen flere områder. Styret forvalter Kreftforeningens anliggender sammen med generalsekretæren og skal sørge for tilfredsstillende organisering og drift av virksomheten, kontroll av regnskap og formuesforvaltning.

Styreleder: Universitetsdirektør Gunn-Elin Aasprong Bjørneboe, Universitetet i Oslo
Nestleder: Konsernsjef Carl Otto Løvenskiold, Løvenskiold-Vækerø AS

Styremedlemmer:

• Professor Maja-Lisa Løchen
  • Professor dr.med. Lars A. Akslen
  • Daglig leder Tord Dale
  • Professor Grete Wennes
  • Administrerende direktør Odd Gulbrandsen
  • Direktør Per Haarr
  • Seksjonssjef Kreftlinjen Else Støring (de ansattes representant)

Varamedlemmer:

Juridisk rådgiver Julie Holte-Ambjørnsen