Hopp direkte til meny Hopp direkte til meny Hopp direkte til innhold Hopp direkte til Søk

Spørsmål og svar

Finn svar på spørsmål som andre barn og ungdommer har lurt på.

Siden pappa har kreft - kan mamma også få det? Kan jeg få det?

Alle mennesker kan få kreft, også barn. Det som er viktig å vite, er at de fleste som får kreft er gamle mennesker. Derfor har pappaen din vært veldig uheldig som har fått kreft når han er ung. Det er derfor veldig liten sjanse for at mammaen din skal få kreft. Barn kan også få kreft, men det er heldigvis veldig sjeldent. Og husk, kreft er ikke smittsomt.

Er det vondt å få strålebehandling?

Det er ikke vondt å få strålebehandling. Man må ligge helt stille på en benk og man kjenner ingenting. Det som kan skje er at man blir litt rød og sår i huden etter hvert som man har tatt strålebehandling mange ganger. Det kan nesten se ut som man har blitt solbrent. Da kan man smøre seg med litt god krem.

Har han fått kreft fordi han røyker?

I dag så vet vi at røyking kan gjøre at du får kreft, men det gjelder ikke alle typer kreft. Kreft er egentlig mange forskjellige sykdommer, og den kreftsykdommen vi vet helt sikkert kan komme av røyking, er lungekreft.

Hvorfor dør noen av kreft?

Vi har flere måter vi kan bli frisk av kreft på. Man kan bli operert og skjære bort kreftkulen. Vi kan også gi cellegift som er en veldig sterk medisin eller vi kan gi strålebehandling som også dreper kreftcellene.

Ganske ofte må den som har kreft gjøre alle disse tingene for å bli frisk. Dessverre er det noen ganger at ingen av medisinene virker godt nok. Kreftcellene er så sterke og blir så mange at vi ikke klarer å få bort alle. Da kan man dø av sin kreftsykdom.

Hvorfor blir jeg så sint?

Det kan være mange ting som gjør at du er sint. Når noen man er glad i får en alvorlig sykdom, blir de fleste av oss lei oss, og kanskje også redd. Kanskje du sover dårlig om natten fordi du er redd for hvordan det skal gå med den du kjenner som er syk, eller kanskje du er redd for hvordan det skal gå med deg hvis den som er syk dør.

Å være redd og engstelig er slitsomt, og når vi er slitne har vi ofte lettere for å bli sint. Sinne kan være en måte å få ut mange andre følelser på også. Noen blir sint i stedet for å gråte.

Hvorfor er det så vanskelig å konsentrere seg?

Når noen vi er glad i blir alvorlig syk kan vi bli både redd, sint, lei oss og fortvilet. Dette er følelser som er helt vanlige å ha i en slik situasjon. Men det er slitsomt å være redd og lei seg hele tiden, og det kan også gjøre at man sover dårlig om natten fordi man har mange ting å tenke på. Alt dette gjør at mange synes det er vanskelig å konsentrere seg enten de går på skole eller jobber. Man klarer ikke å konsentrere seg fordi man hele tiden tenker på den som er syk eller kanskje man er redd for at den som er syk skal dø.

Hvorfor vil ikke mamma spise når hun får cellegift?

Når man får cellegift er det veldig mange som ikke orker å spise noe særlig. Det kan komme av flere ting. Noen blir veldig kvalm og uvel når de får cellegift, selv om de får medisiner som skal gjøre at de ikke blir kvalm.

Veldig mange synes at maten smaker veldig rart når de får cellegift og derfor får de ikke lyst på mat. Mat som de før syntes var kjempegodt, smaker plutselig ikke godt mer.

Dessuten er det noen som har en del vondt i kroppen når de får cellegift og når man har vondt mister man ofte lysten på mat. Noen mister også matlysten rett og slett fordi de er syk og lei seg og derfor ikke har lyst på mat.

Hvorfor snakker legen så vanskelig språk?

De som jobber på sykehuset bruker ofte mange vanskelige ord. Det er fordi mange ord som brukes på sykehuset er på et annet språk, nemlig latin. Når legen skal snakke med deg skal han/hun snakke et språk som du forstår og hvis han/hun ikke gjør det må du si ifra.

Det er veldig fint hvis du sier: "nå forstår ikke jeg hva du mener så du må forklare det en gang til." når noe er vanskelig.  Det kan mamma og pappa også gjøre. Det er viktig at dere forstår det legen forteller dere.

Hvorfor blir mamma så trøtt?

Veldig mange som har kreft blir veldig trøtte og slitne. Det kan komme av flere ting. Man kan bli sliten av selve sykdommen. Kreftsykdommen kan være veldig slitsom i seg selv. Dessuten blir mange veldig slitne av å få cellegift. Cellegift er en veldig sterk medisin som gjør at mange føler seg sliten og trøtt.

Man kan også bli veldig sliten av å få strålebehandling. Kroppen får mye å jobbe med når man får cellegift og stråling og derfor blir man sliten. Dessuten er det mange som ikke orker å spise så mye når man får cellegift og stråling og derfor kan de bli slappe og slitne av det.

Hvorfor må det komme så mange sykepleiere hjem til oss?

Jeg kan godt forstå at du blir lei av at det kommer mange fremmede mennesker hjem til dere. Det hadde vært veldig fint hvis alltid den samme kom slik at dere kunne bli godt kjent. Men de sykepleierne som kommer hjem til dere jobber kanskje ikke hver dag, noen ganger må de jobbe på kvelden og natten, og noen ganger jobber de i helga og da har de fri noen dager midt i uka.

Det gjør at det blir flere forskjellige som kommer hjem til dere. Men det er lov til å be om at det er de samme som kommer, selv om det er flere, så blir dere i hvert fall kjent med de alle sammen.