Hopp direkte til meny Hopp direkte til meny Hopp direkte til innhold Hopp direkte til Søk

Bøker om kreft

Det finnes en rekke bøker om personlige krefthistorier. Her presenterer vi et utvalg.

Heia Heidi - en bok om å løfte deg selv opp når kreft drar deg ned

Heidi Torkildson Ryste, Kagge forlag 2016

Heidi fikk tarmkreft som 36-åring. Hun deler åpent sine erfaringer med det å få en så tabubelagt diagnose som tarmkreft og hvordan det har vært å håndtere de fysiske og psykiske belastningene ved sykdommen.

I tillegg er boka full av gode råd til andre som blir rammet av kreft og til deres pårørende. Hvordan fortelle om alvorlig sykdom til små barn? Hvordan fungerer samlivet når kroppen forandrer seg? Hva skal man si til venner og familie? Les mer om boken

Når alt kommer til alt - en bok om å leve med kreft

Anne-Margrethe Frøyland, Ford forlag 2016

Når alt kommer til alt, er en bok som byr på noen øyeblikksbilder og betraktninger fra forfatterens liv som alvorlig kreftsyk de siste ti årene. Den er skrevet med tanke på mennesker som selv er alvorlig syke, pårørende og andre som kan kjenne seg igjen i noen av bokas øyeblikk, tanker og stemninger. Fotograf Kirsten Randers-Pehrson har fulgt henne gjennom et år og fotografert henne i hennes hverdag. Les mer om boken.

Hva er egentlig kreft? - Jeg vil forstå. Barns spørsmål om kroppen.

Sarah Roxana Herlofsen, Herosa AS 2016

Med hjelp av mange fine bilder vil barna få innblikk i kroppen og bli kjent med cellene. De kan lese om hvordan cellene blir syke og hvordan vi kan hjelpe kroppen til å bli frisk igjen. Bildeboken "Hva er egentlig kreft?" er skrevet for barn som har noen i familien med kreft eller som er blitt syke selv. Les mer om boken.

Det året mamma ikke hadde hår

Hanne Gjerde Buch, Kreftforeningen 2015

Barnebok som med humor og varme beskriver to gutters opplevelser fra det året mammaen deres gjennomgikk kreftbehandling. Boken kan forberede barn og voksne på hvordan familiens hverdag endres i denne tiden, og gjøre det enklere å snakke sammen om vanskelige temaer. Forfatterens barn har laget illustrasjonene til boken. Boken kan bestilles elektronisk her og på print her.

Modig og sårbar - Kuleste skalla dama i by´n

Øyunn Granerud, Notabene forlag 2015

"Jeg gjorde nye oppdagelser. Om det å være syk. Om det å være pasient. Om livet. Det ble svært viktig for meg å kunne fremstå med hele meg. Jeg betegner det som modig. Jeg valgte stort sett å gå skallet - sa til meg selv: Dette er deg nå. Mitt mot rommer også sårbarhet og mørke".

Liten Ida og Nordlyset

Beate Heide og Inger Kaurin, Skaniid Girije 2015

I samiske sagn er nordlyset et sted der de døde oppholder seg; å se Nordlyset danse, kan derfor være en mulighet å hilse på de døde. Dette er sagnet Liten Ida vokser opp med. Hun er 5 år og får kreft. etterhvert blir livet for besværlig og hun dør. Heldigvis har hun en klok mormor som har tatt henne med på kirkegården for å besøke den døde morfaren; dette gjør det enklere å ta farvel for Ida. Boka kan brukes som en familiebok for å fa et felles fokus - og den kan brukes i barnehage og småskolen.

Att vara stärk: Alfreds kamp mot kreften

Thale Østgård, Licentia forlag 2014

«Att vara stärk» forteller om en 9 år gammel positiv gutt med livsglede og pågangsmot. Alfred er en aktiv gutt på fotballbanen, men så rammer sykdommen og han går igjennom en vanskelig tid med sykdom, smerte, håp og tro. I denne boken skildrer mor hele sykdomsprosessen. Vi får lese om oppturer og nedturer, gleder og sorger. Vi får et unikt innblikk i hvordan kreft og kreftbehandling kan oppleves for et barn og dets pårørende.

Da pappa fikk kreft

Anne Kristine Bergem, Fagbokforlaget 2014

"Da pappa fikk kreft" er en bok som forklarer voksne hvordan de kan snakke med barn når en forelder får kreft. Forfatteren Anne Kristine Bergem beskriver lille Astrids tanker og opplevelser når det brått blir oppdaget at pappa Christian har en hjernesvulst.

Krefter

Ola Henmo, Kreftforeningen og Gyldendal 2013

Gjennom åtte portretter formidles mangfoldet av liv som hver dag leves med samme overskrift: kreft.  Her møter vi han som må gi tapt - og hun som akkurat har vunnet livet tilbake. Vi møter dem som bruker all sin kraft på å gjøre oss friske - og hun som gjør det hun kan for å gjøre døden god. Og vi møter pårørende, store og små, som har satt sitt eget liv på vent.

Kreftens gleder

Gregers Ottesen, Gyldendal 2013

Etter 14 år med alvorlig kreft og livsforlengende behandling deler Gregers de gode opplevelsene han har hatt gjennom tiden som kreftsyk. Gjennom boken ønsker han å gi inspirasjon til alle dem som skal leve med den syke, hvor målet er å vise det positive og gode sykdommen kan bringe med seg.

Keiseren over alle sykdommer. Kreftens biografi

Siddhartha Mukherjee, Forlaget Press 2013

Forfatteren er kreftlege og belyser de store temaene innen kreftsykdommene en 4000 år lang historie. I tillegg er boken en personlig beretning om hans modning som lege og menneske.

Jeg skal følge deg helt frem

Ingvild Hurlimann-Lindseth, Kagge forlag 2013

Ingvild hadde funnet den hun ville dele livet med, men like etter bryllupet fikk han kreft. I boken skriver hun om sykdommen, tapet og det å leve videre uten den man elsker, men også om forelskelsen og den store kjærligheten.

Meg også. Bok for barn og ungdom som opplever sykdom i familien

Eldrid Johansen og Tone Bergan, Universitetsforlaget 2012

Målet med boka er å være en hjelp for barn og ungdom til å bearbeide den situasjonen de står i, både under og etter sykdommen/sykehusoppholdet.

I denne boken er du hovedpersonen, og du bestemmer hvordan den skal bli. Du kan lese om hvordan andre barn og ungdommer har hatt det, og skrive ned egne tanker og opplevelser, tegne eller lime inn tekster, lapper og bilder.

I hårløsninga. En liten historie om kreft

Liz Skardal, Lanser Forlag 2011

Da aleneforsørgeren Fride opplever å få en kreftdiagnose og går igjennom tøffe behandlinger med håp om å bli helt frisk, får hun oppleve sin egen indre styrk, samtidig som underlige sammentreff og hendelser hjelper henne fremover i helbredelsesprosessen.

Berørt - En overlevers beretning

Mette Grøholdt, Gyldendal 2011

Sommeren 2006 fikk Mette Grøholdt livmorhalskreft. I boken forteller hun historien om hvordan hun, mann og tre barn har opplevd å få livet snudd på hodet gjennom flere tilbakefall og runder med behandling. Hun har i dag flere skader etter behandlingen, og skriver om tilværelsen som kronisk plaget overlever. Boken er en sterk livsfortelling om å møte og overleve alvorlig sykdom.

Døden, skal vi danse?

Per Fugelli, Universitetsforlaget 2010

Forfatterens personlige reaksjoner og refleksjoner rundt rollen som kreftsyk. Han mener vi i vesten vegrer oss for å se på døden som en naturlig utgang på livet, og spør seg hva dette sier om vårt menneskesyn og våre samfunnsverdier.

Sommerengel

Anniken Bjørnes, Omnipax Forlag 2010

Handler om Gabriella på 12 år og faren hennes, som bor alene etter at mamma er død av kreft. Det er endelig sommerferie, men Gabriella er ikke så glad som hun burde vært. Dette blir den første sommeren uten mamma. Å miste moren sin er en sorg som ikke er lett for et barn. Samtidig som hun må takle sorgen er hun bekymret for faren som har lukket seg inn i sin egen verden.

Regines bok. En ung jentes siste ord

Regine Stokke, Gyldendal 2010

Boken er basert på Regines blogg fra 2008 til 2009. 18 år gamle Regine skrev om liv og død, vennskap og kjærlighet og om hvordan møte sin egen frykt. 100 000 mennesker fulgte bloggen hennes. Regines siste ønske var at bloggen skulle utgis som bok.

Dør jeg nå? Min kamp mot kreften

Knut Syrtad, Aschehoug 2010

Vinteren 2000 merker Knut Syrstad for første gang at noe er galt. Han er 30 år og topptrent, men kroppen spiller ikke på lag lenger. Forfatteren forteller om sitt liv som kreftsyk gjennom elleve år. En personlig og usminket beretning.

Sammen til verdens ende

Espen og Tone-Elisabeth Simonsen, Publicom forlag 2009

En kjærlighetshistorie. En fortelling om Tone og Espen. Tones egne ord og Espens minner om tiden de fikk sammen. Tone var 25 år da legene oppdaget en svulst på eggstokken hennes.

Da pappaen til Johanne hadde kreft

Anne Marie Handeland, Kulturhuset Forlag 2009 (barnebok)

Pappaen til Johanne på to år har fått kreft, og Johanne er med mamma og besøker pappa på sykehuset, eller hun snakker med ham i telefonen. Boken er for barn og for voksne som ønsker hjelp til å snakke med barn om kreft. Den forteller om hva som skjer med pappa når han får behandling på sykehuset, og hvorfor han av og til er veldig sliten. Boken har også mange råd til voksne om hvordan man kan ivareta barn og informere om sykdommen når mamma eller pappa har fått kreft.

Eg er her

Bente Bratlund, Mangschou forlag 2009 (barnebok)

Linnea er rasende og lei. Mor har ikke tid til henne, bare til Tobias som er syk. Eg er her handler om det å ha en bror som har kreft og om å finne seg selv om den spennende kjærligheten.

Livslyst

Anbjørg Sætre Håtun, Aschehoug 2008

En bok om å møte og mestre motgang. Sætre Håtun var programleder i helsemagasinet Puls da hun fikk brystkreft. Hun fikk senvirkninger i form av fatigue og ble sengeliggende i tre år. Dette er en personlig beretning om hennes vei til mot og livsglede.

Kreftkrigeren

Hans Petter Mittet, Communicatio forlag 2008

Forfatteren forteller om sitt liv som kreftrammet, om sykdomstidens nedturer og oppturer, om angst, håp og tro. Han har jobbet for kreftsaken og for de kreftrammede ved å holde foredrag, gå på sykehusbesøk og engasjere seg i organisatorisk arbeid gjennom Kreftforeningen.

Undersøkelse og behandling av KREFT

Forlaget Aldring og helse 2008

Vi følger en utviklingshemmet mann og kvinne fra fastlege til behandling. Klikk her for å laste ned bøkene gratis. Her finnes også boken "Kreft hos voksne og eldre personer med utviklingshemning" som er en bok for pårørende, helsearbeidere og personale til personer med utviklingshemning.

Til minne om... – En minnebok for barn og unge som har mistet noen

Rikke Høgstad og Alette Bertelsen (illustrasjoner), Gyldendal 2008

Å miste en man er glad i, er vanskelig og vondt, særlig når man er barn og ungdom. Men selv om personen er død, lever han eller hun videre i minnene. I minneboken kan barn og unge ta vare på minner om den som er borte, skrive inn gode historier og lime inn bilder, tegninger og annet. Boken har mange spørsmål som kan hjelpe til å huske forskjellige sider ved den som er dø, og den er et godt utgangspunkt for å snakke med andre om den de var glad i.

Mamma tar ikke lenger telefonen

Bente Christina Kaste, Uranus forlag 2007

Bente Christina Kaste var ni år da moren fikk kreft og forteller i boken sin om hvordan det er å ha en dødssyk mamma gjennom tolv år. Hun forteller om hvilken støtte hun fant hos hestene sine, som var de eneste som fikk se henne uten maske, - på skolen var hun flink pike og ble en god skuespiller.

Rosa bil

Ingrid Wiggen, Versal forlag 2007

Rett før hun fylte 31 år fikk Ingrid Wiggen brystkreft, som senere spredte seg til eggstokkene. Boken er en beretning om åpenhet, ærlighet og stor personlig styrke, om sterke vennskap og familierelasjoner og om å overvinne små og store vanskeligheter og gå videre tross umulige odds. Wiggen døde våren 2008.

Gå med hele ditt hjerte

Klara Høiseth Slettemoen, Cappelen 2007

Forfatteren forteller om sitt møte med brystkreft. Hun var midtveis i livet, nyskilt, aktiv mor til tvillinger på ni, journalist og omsorgsperson for sine gamle foreldre. Plutselig fant hun en kul i brystet og livet ble snudd på hodet. Hun forteller at sykdommen har tilført henne en livsvisdom som hun ikke ville vært foruten.

Livet med kreft

Knut Olav Åmås (red.), Aschehoug 2007

Boken tar for seg både menneskelige og medisinske aspekter ved kreft som fenomen. Bidragsyterne er mennesker som har brukt hele sitt yrkesaktive liv på forskning, behandling, omsorg eller opplysning om kreft. Vi får også møte personer som har hatt eller er rammet av folkesykdommen i dag.

LEV! Tankekraft mot kreft

Truls Frogner, Publicom forlag 2006

Forfatteren fikk diagnosen uhelbredelig endetarmskreft i 2004. I denne boken beskriver han sine opplevelser og reaksjoner, fra de første tegnene til han fikk en diagnose, og veien videre derfra. Han forteller om møtet med helsevesenet, cellegiftkurer, forholdet til den nærmeste familien, venner og kolleger, og det å måtte innse at livet hans kanskje snart var over. Truls Frogner døde høsten 2006.

Blodig alvor

Bengt Eidem/Hege Mo Eriksen, PAPP Forlag 2005

Våren 2005 blir 27 år gamle Bengt Eidem rammet av akutt, dødelig blodkreft, og hans sjanse for å overleve er på knapt én prosent. I denne boken følger vi hans kamp for å overleve, og hans initiativ til en landsomfattende aksjon for å skaffe flere blodgivere.

Leve med kreft. Hvordan styrke håp og livsmot

Audun Myskja, Cappelen 2005

Når du selv eller en av dine nærmeste har fått en kreftdiagnose, melder det seg tusen spørsmål. I denne boken veileder lege Audun Myskja deg gjennom den første vanskelige tiden, med praktiske råd og eksempler på hvordan andre har opplevd sin sykdom.

Tilfeldigvis meg

Maria Thommesen, Damm 2005

Ernæringsfysiolog Maria Thommesen fikk diagnosen tykktarmkreft i 2000. I denne boken forteller hun om sykdomsforløpet og hvordan hun har lært seg å leve med kreften. Thommesen døde høsten 2006.

Idas dans

Gunhild Corwin, Dinamo forlag 2005

Boken handler om Ida som 18 år gammel rammes av leukemi. Idas mor, Gunnhild, følger datteren gjennom den 14 måneder lange sykdomsperioden, fram til hun dør. En bok om sykdom og død, og om kjærligheten til livet.

Himmelbrev - dikt til lindring i sorgen

Eline L’Abée-Lund, E. L’Abée-Lund 2009

Etter å ha mistet sin åtte dager gamle sønn Tobias, ønsket Eline L’Abée-Lund å gi ut en dikt-samling om sorg. Hun opplevde selv å finne støtte i gammel og ny poesi, og i antologien "Himmelbrev – dikt til lindring i sorgen” deler hun dikt med andre sørgende.

Rør ved meg

Bente Hove Pedersen, Eget forlag, SkriBente 2004

En samling dikt, skrevet til minne om Bentes ektemann, Hermann Pedersen, som døde av kreft 38 år gammel. Diktene har forfatteren skrevet under sine turer i skogen. De handler om sorg, men også trøst og lindring i sorgen og håp om en lysere fremtid.