byTiMo har designet årets Rosa sløyfe

Motefavoritt byTiMo har designet en myk og romantisk sløyfe til Rosa sløyfe-aksjonen i 2022.

Bilde av Tine Mollatt

– Jeg har tenkt mye på hvor komplekse og vakre vi kvinner er, og latt meg inspirere av de myke og feminine former. I starten av designprosessen snakket vi en del om kvinnebryst, og om hvordan vi pakker inn kvinnebryst. Vi lot oss inspirere av «lingerie» og andre gamle myke elementer, sier Tine Mollatt, gründer og skaperen bak byTiMo.

– Hovedideen bak årets sløyfe for oss var å ta det innerste laget ytterst. Nærmest som du putter undertøyet på utsiden.

Stoff – et naturlig valg

Hver oktober kan nordmenn vise sin solidaritet med brystkreftrammede og støtte brystkreftforskning ved å bære en Rosa sløyfe. Designere som Kari Traa, Magne Furuholmen og Dorthe, Maria og Marthe Skappel er noen av dem som tidligere har laget sløyfen.

I år takket prisvinnende byTiMo ja til å sette sitt preg på sløyfen.

– Vi sa jo ja til å lage den Rosa sløyfen før vi hadde tenkt oss om, fordi vi synes det var en utrolig stor ære å bli spurt. Det er mange dyktige mennesker som har hatt oppgaven før oss, og ikke minst betyr den rosa sløyfen mye for mange. Vi tok derfor oppgaven med å designe den med stort alvor, forteller Mollatt.

Det er viktig at sløyfen tar sin plass og at man bærer den med stolthet. Den skal jo ikke gjemmes bort.

Tine Mollatt, gründer og skaperen bak byTiMo.

Motesuksessen er elsket av kjolefrelste nordmenn, og har norske og internasjonale kjendiser fast på kundelisten.

– Tidligere sløyfer er laget i mange ulike materialer og i mange ulike størrelser. Dersom vi skulle lage sløyfen måtte vi gjøre den til vår, så da vi ble spurt var det stoff som var et naturlig valg. Det er jo det materialet vi kan, forteller Mollatt.

Vise solidaritet

Brystkreft er den vanligste kreftformen hos kvinner i Norge, og i 2021 fikk nærmere 4000 beskjed om at de er rammet.

For Mollatt betyr det mye å kunne bidra til Rosa sløyfe-aksjonen, som blant annet samler inn penger til livsviktig brystkreftforskning.

– Ved å bære sløyfen viser man solidaritet med andre kvinner og man bidrar til at Kreftforeningen og Brystkreftforeningen kan fortsette sitt flotte arbeid med forskning og opplysning. Den gir også meg og andre kvinner en påminnelse om å sjekke seg og å følge med på egen helse, sier Mollatt.

– Drømmescenarioet for gatebildet i oktober må være å se flest mulig sløyfer, avslutter Mollatt.

Bli med å oppfylle drømmen til Tine Mollatt. Kjøp årets Rosa sløyfe du også, og bær den med stolthet.