– Ikke skulk mammografitimen

Torhild Frøiland (65) holdt på å droppe mammografi på grunn av et jobbmøte. Det kunne ha kostet henne livet.

Torhild Frøiland fikk hunden Lykke etter kreftdiagnosen. Foto: Henning Hope Rønhovde/NRK

For fire år siden var Torhild Frøiland i full sving med et stort prosjekt i Drammen kommune, og hun hadde fått ansvaret for å holde et viktig innlegg på et møte. Da hun fikk en innkalling til mammografi samme dag og på samme tidspunkt, var hun først ikke i tvil om at det var jobbmøtet hun måtte prioritere.

– Jeg har fulgt mammografiprogrammet siden jeg var 50 år, og de hadde aldri oppdaget noe før, så jeg tenkte at det sikkert kom til å gå bra denne gangen også, forteller hun.

Men så begynte Torhild å bli usikker.

– Jeg tenkte: «Hva er det egentlig som er viktigst her i livet?» Det er jo helsa. Så jeg ombestemte meg. Heldigvis, forteller hun.

Kreft i begge bryst

Røntgenundersøkelsen av brystene gikk som normalt, men tre uker senere dumpet det et brev ned i postkassa til Torhild.

– Det stod at de ikke var fornøyde med bildene. Det var litt vemmelig å lese. Jeg kjente at det krøp nedover ryggen, forteller hun.

Torhild måtte tilbake på sykehuset for å ta nye bilder, først av det ene brystet, og så av det andre, før hun ble ført inn i et lite rom for biopsi.

– «Her er det noe som ikke skal være der, og det må vi ta bort», sa de. De hadde funnet kreftsvulster i begge bryst, forteller Torhild.

– Jeg kunne ikke kjenne noen ting selv. Svulstene lå så langt inn mot brystbenet at kirurgen sa det ville tatt lang tid før jeg hadde oppdaget dem.

25 prosent møter ikke opp

I Norge får alle kvinner i alderen 50-69 år tilbud om en røntgenundersøkelse av brystene sine hvert andre år. Målet er å avdekke brystkreft så tidlig som mulig.

– Tidlig oppdagelse er ekstremt viktig. Jo tidligere du får en diagnose, jo større er sjansene for å overleve og få en mer skånsom behandling, forteller styreleder i Brystkreftforeningen, Ellen Harris Utne.

1 av 3 brystkrefttilfeller blir oppdaget via det offentlige screeningprogrammet. Likevel er det ikke alle som velger å benytte seg av dette tilbudet.

– 25 prosent møter ikke opp til mammografi. Oslokvinner har lavere oppmøte enn kvinner i alle andre fylker, og for kvinner med ikke-vestlig bakgrunn velger rundt halvparten å droppe timen. Dette er selvfølgelig uheldig, og vi anbefaler alle å gå når de får innkalling til mammografi, forteller Utne.

Styreleder i Brystkreftforeningen, Ellen Harris Utne, oppfordrer alle til å følge Mammografiprogrammet.

Takknemlig for tilbudet

Hjemme ved kjøkkenbordet i Drammen er både Torhild og datteren Vibeke Fjeldheim (45) glade for at norske kvinner får sjansen til å sjekke seg for brystkreft.

– Jeg er så takknemlig for at vi har et mammografiprogram i Norge, og jeg kan ikke forstå at 25 prosent tør å ikke møte opp! Jeg sier det til alle: «Ikke skulk!» Jeg vil ikke tenke på hva som kunne ha skjedd hvis jeg hadde utsatt timen og ventet to år til neste innkalling, sier Torhild.

Datteren Vibeke er heller ikke i tvil om at hun vil følge den offentlige mammografiscreeningen når hun blir 50.

– Det var litt skummelt at mamma ikke kunne kjenne noe selv, så jeg kommer absolutt til å gå fast til mammografi. Jeg har to døtre selv, som jeg også kommer til å lære opp til å kjenne etter og sjekke seg, sier Fjeldheim.

I oktober arrangerer Kreftforeningen og Brystkreftforeningen Rosa sløyfe-aksjonen. Årets tema er tidlig oppdagelse. Ved å følge det offentlige Mammografiprogrammet øker du sjansene for at brystkreft oppdages tidlig, noe som igjen øker sjansene for overlevelse og mer skånsom behandling.

Datteren til Torhild, Vibeke Fjeldheim, er takknemlig for at Mammografiprogrammet oppdaget kreftsvulstene til moren Torhild i tide. Foto: Per Håkon Solberg/NRK