Møt opp til mammografitimen din

I en hektisk hverdag er det enkelt å utsette en brystkreftsjekk når du føler deg frisk. Likevel kan det være akkurat den timen som redder livet ditt.

Foto: Jorunn Valle Nilsen

Ellen Harris Utne, styreleder i Brystkreftforeningen
Ingrid Stenstadvold Ross, generalsekretær i Kreftforeningen

Et tilbakeblikk til februar 2020, rett før koronapandemien stenger ned hele landet: Katrin Moen (52) får invitasjon til sin aller første mammografitime. På dagen for timen er det et fryktelig snøvær. Hun har fått time tidlig på morgenen, og hun er usikker på om hun skal orke å kjøre hele veien til sykehuset bare for å ta en brystundersøkelse. Hun ringer moren sin: «Mamma sa jeg burde reise, og heldigvis gjorde jeg som hun sa». Kort tid etter får Katrin påvist brystkreft. Det hadde ikke gått bra dersom hun ikke hadde tatt mammografiundersøkelse da hun gjorde. Kreften var veldig aggressiv, men svulsten ikke kjennbar. «Tilfeldighetene var virkelig på min side», forteller Katrin, som kommer raskt i gang med kreftbehandling.

Du har sikkert hørt det mange ganger. Hvor viktig det er å møte opp til mammografi, hvor viktig det er å sette helsen først. Likevel er det ikke alltid like lett når det kommer til stykket. Kanskje er du redd for at undersøkelsen skal gjøre vondt? Kanskje frykter du at de skal oppdage noe? Du vil stole på at kroppen gir beskjed dersom noe ikke stemmer. Sannheten er at den ikke alltid gjør det. Kreftsvulster kan ligge så skjult at det tar lang tid før du kjenner dem. De kan være så aggressive at de har spredd seg før du merker noe. For å oppdage brystkreft så tidlig som mulig, får alle kvinner i Norge i alderen 50-69 år tilbud om en røntgenundersøkelse av brystene annethvert år. Jo tidligere brystkreft oppdages, desto bedre er prognosen og jo mer skånsom kan behandlingen bli. Beregninger viser at det offentlige mammografiprogrammet redder rundt 100 liv i året. Likevel er det fortsatt 25 prosent som ikke benytter seg av tilbudet.

På en annen kant av landet sitter Kari Faye Ulleland (70) med en invitasjon i hendene til sin aller siste mammografitime. Hun har møtt opp hver gang siden hun var 50 år. Skal hun bare blåse i det denne gangen? De har aldri oppdaget noe tidligere, hun føler seg i god form og skal på fjellet den dagen hun har time. Kari ringer til sykehuset for å avbestille. Der blir hun møtt av en hyggelig, men streng dame: «Nei, det synes jeg ikke at du skal. Jeg finner en ny time til deg, jeg!». Tre dager etter den nye timen får Kari sjokkbeskjeden om at hun har brystkreft: «Damen på telefonen reddet livet mitt. Jeg er henne evig takknemlig», sier hun.

Nå i oktober markerer mennesker over hele verden Rosa sløyfe-aksjonen i solidaritet med brystkreftrammede. I Norge velger vi for andre året på rad å sette søkelyset på tidlig oppdagelse, fordi vi vet at det redder liv. Det reddet livet til Kari og Katrin, og det kan redde livet ditt. Bli kjent med brystene dine og gå til legen hvis du merker en forandring som ikke går bort etter tre uker. Møt opp til mammografitimen og oppfordre andre til å gjøre det samme.