– Stol på kroppen din!

Det var en tilfeldighet som gjorde at programleder Tuva Fellman (35) oppdaget endringene i brystet. Heldigvis ble det oppdaget tidlig.

Radioprofilene og kjærestene Tuva Fellman og Ronny Brede Aase har hatt det tøft etter at Tuva oppdaget en kul i brystet.

I oktober 2020 føder Tuva Fellman en velskapt datter. Sammen med kjæresten Ronny Brede Aase går de fra å være to til å bli en familie på tre, og livet slik de kjenner det, blir aldri det samme igjen. Amming blir også en del av den nye hverdagen, noe som er både utfordrende og koselig.

Etter fire måneder får Tuva, som har vært programleder i radiokanalen NRK P3, ny jobb som programleder i TVNorge, og siden de vil hun skal starte raskt, begynner hun å pumpe melk for å kunne fortsette med ammingen.

Det er da hun oppdager at det ene brystet er litt annerledes enn det andre.

–  Først tenkte jeg at jeg hadde melkespreng i den ene puppen, for det fylte seg opp med melk, men jeg slet samtidig med å få det ut, forteller Tuva til Kreftforeningen.

–  Jeg kjente at det var en forskjell på puppene uten at jeg klarte å sette fingeren på hva det var.

Hun går til fastlegen som er enig i at det er noe rart med brystet, og Tuva blir sendt videre for å ta mammografi. Snart vil livet nok en gang bli snudd på hodet.

Bli kjent med brystene dine

Kuler, fortykkelser, hudforandringer, brystvorter som trekker seg innover. Det er mange forandringer som kan være symptomer på brystkreft. Når du ammer, er det ekstra vanskelig å kjenne om det er en svulst eller en hoven melkekjertel.

– Vi pleier å si at forandring fryder ikke. Hvis du merker at noe har forandret seg, og det ikke går bort på tre uker, må du gå til legen med det. Jo tidligere brystkreft oppdages, jo bedre blir prognosen og behandlingen blir mer skånsom, forteller generalsekretær i Kreftforeningen, Ingrid Stenstadvold Ross.

I oktober arrangerer Kreftforeningen og Brystkreftforeningen Rosa sløyfe-aksjonen. Årets tema er tidlig oppdagelse. I Norge får alle kvinner mellom 50 og 69 år, uavhengig av fødeland, tilbud om en røntgenundersøkelse av brystene sine hvert annet år for å oppdage brystkreft så tidlig som mulig.

En av grunnene til at man valgte denne aldersgruppen da de startet med mammografi for 26 år siden, var at studier på den tiden viste at det var kvinner i denne alderen som hadde best effekt av organisert mammografiscreening.

– Rundt 80 prosent av de som rammes av brystkreft, er over 50 år, så risikoen for å få det ung, er heldigvis liten. Vi oppfordrer likevel alle kvinner til å bli kjent med brystene sine allerede fra 30-35-årsalderen, for da vil de raskere oppdage hvis noe ikke stemmer, forteller styreleder i Brystkreftforeningen, Ellen Harris Utne.

Hvis du merker at noe har forandret seg, og det ikke går bort på tre uker, må du gå til legen.

Ingrid Stenstadvold Ross, generalsekretær i Kreftforeningen
Styreleder i Brystkreftforeningen, Ellen Harris Utne, og generalsekretær i Kreftforeningen, Ingrid Stenstadvold Ross, oppfordrer kvinner til å bli kjent med brystene sine.

Tanker om døden

Tuva sitter i et jobbmøte når hun får telefonen fra sykehuset. Beskjeden fra legen er at hun har forstadier til brystkreft, og hun har allerede fått time til operasjon for å fjerne brystet. Tanker om døden melder seg med en gang.

Da de ringte, tenkte jeg «Kommer jeg til å dø nå? Dør jeg fra datteren min? Skal Ronny bli alenepappa?».

Tuva Fellman

– Jeg kjente på en maktesløshet. Det var ikke noe jeg kunne gjøre. Jeg kunne ikke bare si at «Nå slutter jeg å spise godteri eller «Nå starter jeg å trene». Det hadde allerede skjedd. Det var en vanskelig følelse, forteller hun.

Tuva setter seg i bilen, skrur musikken på full guffe og blokkerer ut alle tanker om kreft i de 15 minuttene det tar å komme seg hjem. Når hun åpner husdøren, ser hun samboeren Ronny sitte på gulvet og leke med datteren i stua.

– Da tenkte jeg på døden igjen, men det gikk ikke for meg å sitte der og snakke og tenke på døden foran henne. Det er så heftige emosjoner, og de er så sinnssykt vonde. Jeg tror barn har godt av å høre at mamma og pappa diskuterer, sånne vanlige emosjoner. Men frykten for å dø, det ville jeg ikke vise foran henne, forteller Tuva.

Samboeren Ronny Brede Aase blir en viktig støttespiller i tiden frem til operasjonen. Han setter egne følelser til side og tar rollen som den stødige og praktiske.

– Han sa bare «Dette skal vi få til. Dette skal gå bra»! Det var veldig deilig at han sa det, for det var ingen andre som kunne love meg at det kom til å gå bra. Jeg ble helt aspeløv, og med et lite barn der, kan det ikke være to aspeløv, forteller Tuva.

VIDEO: Her forteller Tuva Fellman og Ronny Brede Aase om øyeblikket da de fikk vite at hun hadde forstadier til brystkreft.

Arr på brystet og i sjelen

I dag går det bra med Tuva. Hun er nygift og kreftfri. I operasjonen fjernet de området som var sykt, og satte inn silikon. Opplevelsen har gitt henne både et arr i sjelen og et arr på det ene brystet.

– Nå har jeg én veldig fin pupp. Den er som en kokosnøtt. Den andre har ammet et barn og ser ut som en slapp matpakke. Og jeg elsker den! Det er ikke noe galt med den. Men de to ved siden av hverandre ser jo litt rart ut. Det er litt sårt fra tid til annen, sier hun.

Rosa sløyfe-aksjonen betyr noe helt annerledes for Tuva i år enn den gjorde for to år siden. Spesielt er hun opptatt av årets tema, som er tidlig oppdagelse.

– En av de tingene jeg har lært av dette, er det at man må stole på sin egen kropp. Og det høres så klisjeaktig å si, men samtidig er det helt sant. Man må ta seg selv på alvor og tenke at «Her må jeg ta tak» hvis det er noe som kjennes annerledes.

Vil du vise omtanke og bidra til at flere unngår å utvikle brystkreft? Kjøp årets Rosa sløyfe du også. Pengene går brystkreftforskning.