Persontilpasset behandling

Flere og flere får kreft. På veien mot en mulig kur må vi sørge for at alle får den riktige behandlingen. Persontilpasset behandling var tema for Rosa sløyfe-aksjonen 2019 og 2020.

To kvinner sitter foran et speil
Conny Skov (t.v.) og Ingebjørg Rørvik hadde vært venner i 30 år da de begge fikk brystkreft med et års mellomrom.

Hver dag får ti norske kvinner og menn den uvirkelige beskjeden om at de har brystkreft. Det er nesten dobbelt så mange som det var for rundt 60 år siden. Heldigvis er det også flere som overlever, takket være avansert og persontilpasset behandling. Forskning nytter og derfor går pengene fra årets Rosa sløyfe-aksjon til mer forskning på dette feltet.

– Før fikk alle med brystkreft den samme behandlingen. I dag vet vi at kreftsvulster er like ulike som oss mennesker, og at en behandling som kan redde livet til noen, ikke fungerer hos andre. Vi trenger mer forskning på kreftsvulster for å kunne forutsi hva som vil hjelpe den enkelte pasient, forteller styreleder i Brystkreftforeningen, Ellen Harris Utne.

Færre senskader

Forskning på mer persontilpasset kreftbehandling har ført til viktige fremskritt de siste årene. I tillegg til å redde liv ønsker vi med årets Rosa sløyfe-aksjon å redusere risikoen for senskader.

1 av 3 brystkreftpasienter får smertefulle senskader etter kreftbehandling, og mye av dette kunne vært unngått dersom behandlingen var mer tilpasset den enkelte.

Ingrid Stenstadvold Ross, generalsekretær i Kreftforeningen

– Mer treffsikker behandling vil føre til mindre bruk av cellegift og dermed redusere risikoen for alvorlige senskader. Et reddet liv skal også leves.

Vil komme andre kreftformer til gode

Hver oktober farges Norge rosa i solidaritet med brystkreftrammede. Når nordmenn i år bærer den rosa sløyfen, er de samtidig med og støtter viktig forskning på persontilpasset behandling – for alle kreftformer.

– Bedre persontilpasset behandling er fremtiden. Jo mer vi finner ut om hvilken behandling som fungerer og ikke, jo flere nordmenn vil overleve og færre ha det vondt, sier Stenstadvold Ross.

Brystkreftforskerne har stor tro på at deres gjennombrudd også vil kunne overføres til andre kreftformer, så dette vil ha stor betydning for oss alle.

Ingrid Stenstadvold Ross, generalsekretær i Kreftforeningen