Tidlig oppdagelse redder liv

Jo tidligere brystkreft oppdages, jo bedre blir prognosen og behandlingen blir mer skånsom. Husk å kjenne etter.

Tidlig oppdagelse av brystkreft redder liv. Husk å kjenne etter. Foto: Per Sveinung Larsen

Det har vært en enorm utvikling i antall kvinner som overlever brystkreft de siste tiårene. Behandlinger, utstyr og medisiner har blitt langt mer presise og effektive. Heldigvis vet kvinner mer om brystkreft i dag. De går derfor til lege tidlig når de oppdager en kul eller andre symptomer i brystet. Og i Norge har vi de siste 25 årene hatt et godt og effektivt mammografitilbud til kvinner mellom 50 og 69 år.

Men, pandemien har hatt store konsekvenser – også for brystkreft. Et urovekkende lavt antall brystkrefttilfeller ble oppdaget i fjor, og vi frykter at mange vil få en forsinket diagnose fremover. Derfor er det viktigere enn noen gang å bli kjent med brystene dine og ta endringer på alvor.

Rosa sløyfe-aksjonen setter i år søkelyset på tidlig oppdagelse av brystkreft fordi det redder liv. Husk å kjenne etter.

Fakta om brystkreft

• Brystkreft er den vanligste kreftformen hos kvinner.
  • I 2019 fikk over 3700 kvinner brystkreft for første gang.
  • Også menn kan få brystkreft, og hvert år rammer sykdommen rundt 30 menn.
  • Årlig dør rundt 600 menn og kvinner av brystkreft.
  • Stadig flere nordmenn overlever brystkreft. 9 av 10 kvinner som rammes, overlever sin brystkreft i fem år eller mer.
  • I Norge i dag er det over 50 000 personer som har blitt friske av eller lever med brystkreft.

Kilde: Kreftregisteret

Støtt Rosa sløyfe

Vis omtanke – bær en Rosa påminner i oktober. Kjøp årets rosa sløyfe.

Rosa sløyfe kan kjøpes hos våre samarbeidspartnere Kid, Lindex, Mester Grønn, Coop Mega, og Vitusapotek. Du kan også støtte oss ved å gi en gave.

Var dette nyttig?