– Husk å kjenne etter!

Langt færre norske kvinner har fått påvist brystkreft under koronapandemien. Det gjør det viktigere enn noen gang å bli kjent med brystene sine og ta endringer på alvor.

Tidlig oppdagelse av brystkreft redder liv. Husk å kjenne etter. Foto: Per Sveinung Larsen

Koronapandemien har gått kraftig utover brystkreftstatistikken. Tall fra Kreftregisteret viser at det var 300 færre brystkrefttilfeller i 2020 enn i 2019. En så stor nedgang har aldri før vært registrert for brystkreft fra ett år til et annet.

Ellen Harris Utne
Foto: Jorunn Valle Nilsen

– Det er ingen grunn til å tro at færre utviklet brystkreft i fjor. Vi frykter mange vil få en forsinket diagnose framover.Dette er svært alvorlig når vi vet at til tidligere brystkreft oppdages, til bedre blir prognosen og til mer skånsom blir behandlingen, sier styreleder i Brystkreftforeningen, Ellen Harris Utne.

Derfor har Rosa sløyfe-aksjonen i år valgt å sette søkelyset på tidlig oppdagelse.

.

Store forsinkelser i mammografiscreeningen

Ingrid Stenstadvold Ross
Foto: Jorunn Valle Nilsen

I 25 år har alle norske kvinner i alderen 50-69 år fått tilbud om jevnlige røntgenundersøkelser for å sjekke om de har brystkreft. Gjennom det såkalte Mammografiprogrammet oppdages brystkreftsvulster tidlig, og det har redusert dødeligheten med 20 prosent.

– Da koronapandemien kom til landet, måtte testsentrene stenge på grunn av smittevernhensyn. Selv om mammografiscreeningen nå er i gang igjen, er det kraftige forsinkelser flere steder i landet. Vi kan derfor ikke få oppfordret kvinner nok til å gå til legen dersom de oppdager en kul eller andre mistenkelige endringer i brystet sitt, forteller generalsekretær i Kreftforeningen, Ingrid Stenstadvold Ross.

Sløyfen er en viktig påminner

Hver oktober farges Norge rosa i solidaritet med brystkreftrammede. Når nordmenn kjøper en rosa sløyfe, støtter de brystkreftforskning som redder liv og gjør livet bedre etter behandling.

– I år vil det å ha den rosa sløyfen synlig på seg gjennom hele oktober være ekstra viktig fordi kvinner trenger å bli minnet på at akkurat nå er det viktigere enn noen gang å ta endringer i brystet på alvor, avslutter Harris Utne.

Fakta om brystkreft

• Brystkreft er den vanligste kreftformen hos kvinner i Norge.
  • I 2020 fikk 3424 norske kvinner påvist brystkreft for første gang, noe som er 300 færre enn året før.
  • Også menn kan få brystkreft, og hvert år er det rundt 30 norske menn som får diagnosen.
  • Dobbelt så mange får brystkreft i dag sammenlignet med for 60 år siden. Heldigvis er det også flere som overlever. 9 av 10 kvinner som rammes, er i live fem år etter diagnosen.
  • Det finnes ingen klar årsak til hvorfor stadig flere kvinner får brystkreft, men mye tyder på at det er et samspill mellom arv, hormoner og livsstil. Noen tilfeller kan trolig forebygges ved lavere alkoholforbruk, omlegging av kosthold og økt fysisk aktivitet.
  • I Norge er det i dag over 52 000 personer som har blitt friske av eller som lever med brystkreft. 600 nordmenn dør av brystkreft hvert år.

Kilde: Kreftregisteret

Undersøk brystene selv

Hvis du jevnlig ser og kjenner på brystene dine, blir du lettere oppmerksom på forandringer som kan tyde på brystkreft.

Støtt Rosa sløyfe

Vis omtanke – bær en Rosa påminner i oktober. Kjøp årets rosa sløyfe.

Rosa sløyfe kan kjøpes hos våre samarbeidspartnere Kid, Lindex, Mester Grønn, Coop Mega, og Vitusapotek. Du kan også støtte oss ved å gi en gave.

Var dette nyttig?