Om Sjekk deg

Målet med #sjekkdeg-kampanjen er at flere kvinner tar celleprøve av livmorhalsen. Er det over tre år siden du tok celleprøve, så ta kontakt med fastlegen din og bestill time.

#sjekkdeg er navnet på kampanjen som skal motivere kvinner til å ta celleprøve for å unngå livmorhalskreft. Kampanjen ble startet av Thea Steen i 2015. Hun ønsket at flest mulig skulle ta celleprøve og unngå livmorhalskreft, og døde selv av sykdommen i 2016. Her kan du se dokumentaren om Thea og familien gjennom håp, nedturer, gleder og sorger:

Noe av det som skjedde i 2017:

• Mange fastleger ville ha spesiell oppmerksomhet om betydningen av celleprøve og oppfordre kvinner til å ta livmorhalsprøven.
  • For å få oppmerksomhet om at kvinner må gå til fastlegen og få tatt celleprøve, hadde gynekologer ved tolv sykehus en nasjonal dugnad 18. september hvor de tar celleprøver. Timene ble fullbooket på få dager.
  • I Oslo-området delte Baker Hansen ut gratis kaffe til kvinner i målgruppen.
  • Det Nye/Egmont bidro til mye oppmerksomhet om #sjekkdeg.
  • Apotek1 delte ut informasjon i sine 360 apotek med oppfordring til kvinner om å ta celleprøve.

Slik kan du bidra:

Frykter flere krefttilfeller

Hvert år får over 300 kvinner livmorhalskreft. En enkel celleprøve kan avdekke alvorlige celleforandringer som kan føre til livmorhalskreft. Siden kampanjen ble lansert, har minst 34 000 flere kvinner tatt celleprøve. Blant disse har rundt 1 400 tilfeller av alvorlige celleforandringer blitt oppdaget.

- Dette viser at kampanjen har effekt, men fortsatt er det likevel bare seks av ti kvinner som tar celleprøve regelmessig. Derfor er det så viktig å fortsette med #sjekkdeg-kampanjen, som i år arrangeres for tredje gang, forteller Anne Lise Ryel, Kreftforeningens generalsekretær.

Ryel peker på at det ikke er ofte vi kan si at det er mulig å unngå kreft, men når det gjelder livmorhalskreft, så kan vi i mange tilfeller det. Nesten 1 700 kvinner i Norge får gynekologisk kreft. Gynkreftforeningen er en interesseorganisasjon for pasienter og pårørende.