Livmorhalskreft kan utryddes!

Hvert år får over 300 kvinner livmorhalskreft. Denne kreftformen opptrer hyppigst for kvinner mellom 30 og 40 år. En enkel livmorhalsprøve kan avdekke alvorlige celleforandringer som kan føre til livmorhalskreft. Etter at #sjekkdeg-kampanjen startet, har over 72 000 flere kvinner tatt livmorhalsprøve. Mange har unngått livmorhalskreft. Dette viser at kampanjen har effekt.

#sjekkdeg – det kan redde liv!

– Livmorhalskreft er en kreftform som kan utryddes. Vi er på riktig vei i Norge, nå når 7 av 10 kvinner under 40 år sjekker seg. Men mye gjenstår. Derfor er det så viktig å fortsette med #sjekkdeg-kampanjen, som i år arrangeres for fjerde gang, sier Anne Lise Ryel, vår generalsekretær. Hun peker på at det ikke er ofte vi kan si at det er mulig å unngå kreft, men når det gjelder livmorhalskreft, så kan vi i mange tilfeller det.

– Det er flere tiltak som må spille sammen for å utrydde denne kreftformen. Blant annet at kvinner fortsetter å ta livmorhalsprøve når de får #sjekkdeg-brevet fra Kreftregisteret og at flest mulig tar HPV-vaksinen. For dersom vi utrydder HPV, utrydder vi livmorhalskreft!

Hadde det ikke vært for Livmorhalsprogrammet, hadde det vært ca. 1000 livmorhalskrefttilfeller i Norge hver år, sammenlignet med de ca. 370 som det er i dag.

Noe av det som skjer i #sjekkdeg 2018:

• Alle fastlegekontor har fått informasjonsmateriell som oppfordrer kvinner til å ta livmorhalsprøven.
  • Baker Hansen deler ut gratis kaffe til alle kvinner i målgruppen som bruker kaffepausen på å ringe fastlegen for å bestille time til livmorhalsprøve.
  • Det Nye bidrar med mye oppmerksomhet om #sjekkdeg i sine kanaler, blant annet i to magasinutgaver og i sine sosiale medier.
  • Sammen med Bik bok har vi designet en egen #sjekkdeg-kolleksjon med mål om å nå ut til enda flere kvinner. Bik bok gir også 10 prosent av salgsinntektene til vårt videre arbeid med å forebygge livmorhalskreft.
  • Budskapet blir også å finne i Apotek1 sine 370 utsalgssteder.

Slik kan du bidra:

• Ta livmorhalsprøve når du får #sjekkdeg-brevet fra Kreftregisteret
  • Oppfordre alle kvinner du er glad i til å gjøre det samme
  • Bruk dine sosiale medier og andre nettverk til å spre ordet om #sjekkdeg og oppfordre kvinner til å ta livmorhalsprøve. Merk postene med #sjekkdeg.
  • Nær 50 000 la en #sjekkdeg-ramme på profilbildet sitt på Facebook i fjor. Det kan man også gjøre i år – bare søk opp «sjekkdeg» i Facebooks rammeverktøy (du finner det ved å klikke på profilbildet ditt).
  • Theas familie har opprettet et minnefond i Theas navn, der midlene som kommer inn går til vårt arbeid med å forebygge livmorhalskreft. Dersom du vil samle inn penger til minnefondet, kan du starte en innsamling her.

Thea – to somre, en vinter

#sjekkdeg-kampanjen ble startet av Thea Steen i 2015, i samarbeid med Det Nye og Kreftforeningen. Thea ønsket at flest mulig skulle ta livmorhalsprøve og unngå livmorhalskreft, men døde selv av sykdommen i 2016. Her kan du se dokumentaren om Thea og familien gjennom håp, nedturer, gleder og sorger:

Var denne siden nyttig?