Om Sjekk deg

Målet med #sjekkdeg-kampanjen er at flere kvinner går til fastlegen og tar celleprøve av livmorhalsen. Det har vært stor interesse for timer til gynekologenes sjekkedugnad 18.9, og alt er nå fullbooket. Er det over tre år siden du tok celleprøve, så ta kontakt med fastlegen din.

#sjekkdeg er navnet på kampanjen som skal motivere kvinner til å ta celleprøve for å unngå livmorhalskreft. Kampanjen ble startet av Thea Steen i 2015. Hun ønsket at flest mulig skulle ta celleprøve og unngå livmorhalskreft, og døde selv av sykdommen i 2016. Her kan du se dokumentaren om Thea og familien gjennom håp, nedturer, gleder og sorger:

Noe av det som skjer i årets kampanje:

• Fastleger landet rundt vil vie spesiell oppmerksomhet til betydningen av celleprøve og oppfordre kvinner til å ta livmorhalsprøven.
  • For å få oppmerksomhet om at kvinner må gå til fastlegen og få tatt celleprøve, har gynekologer ved tolv sykehus en nasjonal dugnad 18. september hvor de tar celleprøver. Timene ble fullbooket på få dager.
  • I Oslo-området vil Baker Hansen dele ut gratis kaffe til kvinner i målgruppen.
  • Det Nye/Egmont bidrar til mye oppmerksomhet om #sjekkdeg.
  • Apotek1 deler ut informasjon i sine 360 apotek med oppfordring til kvinner om å ta celleprøve.

Slik kan du bidra:

• Last ned #sjekkdeg-logo til profilbildet ditt på Facebook. Slik gjør du det: velg "Oppdater profilbilde", klikk på "Legg til ramme" og søk på Kreftforeningen. Fortell gjerne andre at de kan gjøre det samme! Du kan også dele statusposter og kampanjefilm fra Kreftforeningens Facebook-sider!
  • Theas familie har opprettet et minnefond i Theas navn, der midlene som kommer inn bidrar til arbeidet med å få flere kvinner til å ta celleprøver. Dersom du vil samle inn penger til minnefondet, kan du starte en innsamling her.
  • Her kan du laste ned plakater med #sjekkdeg-budskap og sitater som Thea skrev i sin blogg.

Seks spørsmål om #sjekkdeg-kampanjen

1. Sykehus som deltar i kampanjen med sjekkedag den 18.9
    Sykehus på disse stedene deltar med totalt ca 530 timer: AHUS/Lørenskog (nasjonal koordinator), Oslo/OUS/Ullevål, Bærum, Tønsberg, Drammen, Gjøvik, Lillehammer, Kristiansand, Stavanger, Haugesund, Trondheim og Tromsø. Timene er fullbooket - oppsøk fastlegen hvis du ikke får time her.
  2. Hvem bør bestille time til livmorhalsprøve?
    - kvinner som aldri har sjekket seg, eller det er over tre år siden sist
    - kvinner som har fylt 25 år og ennå ikke har sjekket seg.
  3. Hva koster det å ta celleprøve?
    Hos fastlege betaler du vanlig legetakst for undersøkelsen, det vil si rundt 300 kroner.
  4. Hva er Livmorhalsprogrammet?
    Alle kvinner mellom 25 og 69 år anbefales å ta celleprøve fra livmorhalsen hvert tredje år. Hvis det er over tre år siden forrige prøve, får kvinnene brev fra Kreftregisteret med påminnelse om å bestille time hos fastlege for å ta celleprøven.
  5. Hvorfor er det en nedre aldersgrense på 25 år i Livmorhalsprogrammet?
    Kvinner under 25 år som ikke har tatt HPV-vaksinen, er ofte smittet av HPV-virus, og kan ha lette celleforandringer. Disse går som regel over av seg selv, og det har derfor lite for seg å ta en celleprøve. HPV-vaksinen hindrer HPV-smitte, og er det viktigste du kan gjøre for å forebygge livmorhalskreft. Vaksinen er nå gratis for deg som er under 26 år. Det er dessuten svært sjelden at kvinner under 25 år får livmorhalskreft. Hvis du tror noe er galt i underlivet eller du har symptomer på livmorhalskreft, snakk med fastlegen din, enten du er over eller under 25 år.
  6. Hvem står bak #sjekkdeg-kampanjen?
    Kampanjen ble startet av Thea Steen. Hun ønsket at flest mulig skulle ta celleprøve og unngå livmorhalskreft, og døde selv av sykdommen i 2016. Kreftforeningen leder kampanjen i samarbeid med Kreftregisteret, AHUS (nasjonal koordinator for gynekologene) og Norsk forening for allmennmedisin.

Frykter flere krefttilfeller

Hvert år får over 300 kvinner livmorhalskreft. En enkel celleprøve kan avdekke alvorlige celleforandringer som kan føre til livmorhalskreft. Siden kampanjen ble lansert, har minst 34 000 flere kvinner tatt celleprøve. Blant disse har rundt 1 400 tilfeller av alvorlige celleforandringer blitt oppdaget.

- Dette viser at kampanjen har effekt, men fortsatt er det likevel bare seks av ti kvinner som tar celleprøve regelmessig. Derfor er det så viktig å fortsette med #sjekkdeg-kampanjen, som i år arrangeres for tredje gang, forteller Anne Lise Ryel, Kreftforeningens generalsekretær.

Ryel peker på at det ikke er ofte vi kan si at det er mulig å unngå kreft, men når det gjelder livmorhalskreft, så kan vi i mange tilfeller det. Nesten 1 700 kvinner i Norge får gynekologisk kreft. Gynkreftforeningen er en interesseorganisasjon for pasienter og pårørende.