På gaver til kreftforskning gis det skattefradrag fra første krone og opp til ti prosent av bedriftens alminnelige inntekt (inntil 10 000 kroner kan trekkes fra uansett inntektens størrelse).

Dersom bedriften øremerker pengegaven til omsorgs- og/eller helsefremmende arbeid, gjelder de samme reglene som for gaver til andre veldedige organisasjoner. Her får bedriften fradrag for beløp mellom 500 kr og 40 000 kr.

For at bedriften skal kunne få skattefradrag må vi vite organisasjonsnummer, bedriftens fulle navn og adresse. Dette, sammen med beløpet som er gitt, må sendes inn til skattemyndighetene av oss. Hvis ikke Kreftforeningen har bedriftens organisasjonsnummer, kan vi ikke melde inn gaven til skattemyndighetene og bedriften vil ikke få skattefradrag.

Vi sender ut årsoppgave i januar til alle som har gitt til sammen 200 kr eller mer i det foregående året. Denne kan bedriften bruke for å sjekke at riktig beløp er ført i selvangivelsen.

Gaver gitt på Vipps
Dersom en bedrift gir en gave via Vipps får vi ikke tilstrekkelige opplysninger. Hvis bedriften vil ha skattefradrag for slike gaver må det tas kontakt med oss direkte slik at vi kan registrere gaven og organisasjonsnummeret. Ha gjerne dokumentasjon på gaven klart (kvittering, skjermbilder, mm), så er det lettere for oss å hjelpe.

Gaver gitt via Facebook

Dersom en bedrift gir via Facebook sin betalingsløsning, for eksempel til noens bursdag eller på en post Kreftforeningen eller andre legger ut, får vi ikke tilstrekkelige opplysninger om bedriften. Bedriften kan fortsatt få skattefradrag, men det må tas kontakt med oss direkte slik at vi kan registrere gaven og organisasjonsnummeret. Ha gjerne dokumentasjon på gaven klart (kvittering, skjermbilder, mm), så er det lettere for oss å hjelpe.

Kontakt

Kontakt oss på telefon 21 49 49 21 for å registrere gaver fra Vipps eller Facebook, eller vedrørende andre spørsmål.

Var denne siden nyttig?