Stafett for livet var i år planlagt i 17 byer, men samtlige ble utsatt til 2021 som følge av koronakrisen. Men kreft tar ikke pause, og fighterne trenger din støtte mer enn noen gang! Vi gjør derfor Stafett for livet 2020 til en nasjonal virtuell stafett hvor hele landet får mulighet til å gå eller løpe for kreftsaken!

Det blir ikke en stafett slik vi er vant til, men vi skal hedre fighterne, vise vår støtte, minnes de vi har mistet, gi håp og feire livet. Vi håper vi kan skape noen gode opplevelser og kjenne litt på fellesskapet og samholdet mange opplever på stafettene. Lysseremonien vil være høydepunktet, slik som under en vanlig stafett, men denne gangen oppfordres du til å tenne et lys hjemme for alle du er glad i.

Som i en tradisjonell stafett skal du gå eller løpe for å vise sin støtte, men gjør det nå hjemme i ditt lokalmiljø, med god avstand og i tråd med smittevernrådene fra Folkehelseinstituttet.

Samle familie, venner eller kolleger i et lag

Mange benytter muligheten til å samle familie og venner i forbindelse med Kreftforeningens Stafett for livet, og danner lag for å støtte en fighter eller for minnes noen de har mistet.

Under den virtuelle stafetten er det også mulig å opprette et lag og invitere venner, familie og kolleger til å delta. I påmeldingen kan dere også skrive hvem dere går for dersom dere ønsker.

Påmelding av lag

For å hedre fighterne kan du for eksempel invitere til en virtuell fighterlunsj. Eller kanskje kan de bli med på turen virtuelt? Her er det bare kreativiteten som setter grenser.

Vi håper du vil dele bilder på sosiale medier fra turen din, og oppfordre venner og bekjente til å delta i denne nasjonale hyllesten.

Og husk! Dette er ingen konkurranse, men vi går eller løper med og for hverandre. Hvert skritt du tar, er en støtteerklæring for å feire eller minnes en fighter – en person som har eller har hatt kreft!

Slik deltar du på den virtuelle Stafett for livet

• Klikk «skal» på Facebook-arrangementet eller meld på ditt lag.
  • Gå eller løp en tur (eller flere) i løpet av uken 6.–14. juni. Kle deg gjerne i noe lilla, eller ta på din stafett-t-skjorte dersom du har. Husk å følge råd fra helsemyndighetene.
  • Oppfordre gjerne familie, venner og kollegaer på tvers av landet eller i andre land til å delta, slik at dere sammen kan støtte og hylle de som kjemper mot kreften.
  • Tenn et lys for noen du er glad i.
  • Del gjerne dine bilder i løpet av uken! Bruk hashtagg #stafettforlivet

Foreløpig program

• 6. juni: Åpningsseremoni fra Kreftforeningens Vitensenter.
    12.00: Livestreames direkte.
  • 6.–14. juni: Stafett
    Gå eller løp en eller flere turer i ditt lokalmiljø for å vise din støtte. Husk avstand.
  • 13. juni: Underholdning og lysseremoni
    18:00: Livestreamsending med intervjuer og underholdning.
    22.00: Lysseremoni. Tenn et lys hjemme for noen du er glad i og følg vår lysseremoni på livestream.
  • 14. juni: Avslutning
    12.00: Livestream hvor vi tar et tilbakeblikk på uken som har gått.

Se livestreamene fra vårt Facebook-arrangement

Muligheter for innsamling

Det blir også muligheter til å samle inn penger i forbindelse med den virtuelle stafetten. Har du noen har kreative og inspirerende inntektsskapende aktiviteter for å samle inn penger, eller bare ønsker å gi et bidrag, er du selvsagt velkommen til det. Pengene bruker vi til å skape bedre rammer for kreftrammede, pårørende og etterlatte, samt støtte til viktig forskning.

Støtt eller start en innsamling

Vipps et valgfritt beløp til 607058

Lokale markeringer

I tillegg til Kreftforeningens virtuelle Stafett for livet vil det enkelte steder også arrangeres lokale markeringer i løpet av 2020. Følg med på de lokale stafettenes Facebook-sider eller ta kontakt med din lokale stafett for mer informasjon.

Finn din lokale stafett

Bli medlem i Kreftforeningen Hvert skritt du går for å feire eller minnes en fighter i løpet av Kreftforeningens Stafett for livet, er en støtteerklæring.

Som medlem gir du dem en stemme også, som gjør at Kreftforeningen fortsetter å være en kraftfull organisasjon. Meld deg inn >>