Hvor mange kan være med på et lag?

Dere bestemmer selv hvor mange der har på laget. Et typisk lag er gjerne på 10 til 15 personer. Laget må stille med minimum én deltaker på banen under hele arrangementet (24 timer).

Hvert lag har en lagkaptein som har ansvar for å koordinere og kommunisere med sitt lag.

Har du ikke mulighet til å stille med eget lag, kan du delta på et åpent lag. Du vil finne kategorien «Åpent lag» i påmeldingsskjemaet fra 1. februar.

Jeg har ikke et lag jeg kan melde meg på. Kan jeg delta likevel?

Dersom du ikke kjenner noen som har lag, eller du ikke vil danne et lag selv, kan du melde deg på et åpent lag. Dette opprettes for hver stafett.

Må vi løpe?

Kreftforeningens Stafett for livet er for alle, uansett alder, form og helsetilstand. Det er opp til lagdeltakerne selv om de vil løpe eller gå, kjøre rullestol eller gå med rullator. Det viktigste er at alle deltakerne kommer seg igjennom stafetten som et lag.

Det er ikke mulig å sykle under stafetten.

Stafetten varer i ett døgn – skal vi være på banen om natten?

Kreftpasienter, pårørende og nærstående vet at kreft ikke tar pause eller ferie. Ved å arrangere en stafett i 24 timer vil vi vise støtte i dagslys og nattemørke, i sol og regn. Mange deltakere forteller at det er en god opplevelse av å gå rundt på banen om natten og kanskje se solen stå opp.

Hvor lang er banen?

Banens lengde vil variere fra stafett til stafett, avhengig av om den holdes på en idrettsarena, i en park eller andre steder. Sjekk med din lokale stafett!

Det vil som regel være både en kort og en lang løype, og løypene vil være lett fremkommelige for alle.

Hva med mat og drikke?

Lagets deltakere og kapteiner er selv ansvarlig for å skaffe mat og drikke til seg og sitt lag under stafetten. Det vil være mulig å kjøpe mat og drikke på stafettområdet.

Hva med overnatting og utstyr?

Det er mulig å sette opp telt og få på plass utstyr før stafetten er i gang. Lagkapteinen har informasjon om når alt må være på plass. Det vil være mulig å leie telt. Ta kontakt med din lokale stafett for mer informasjon og bestilling. Det er også muligheter for å slå opp telt for overnatting på et nærliggende område til arenaen.

Skjer det noe annet enn selve stafetten?

Det vil være underholdning under hele arrangementet, med en blanding av musikk fra scenen og ulike aktiviteter. Underholdningen er gratis, men det vil være flere aktiviteter for å skape engasjement og samle inn penger til Kreftforeningens arbeid. Som lag kan dere også stå for egne aktiviteter. Det er viktig at disse aktivitetene koordineres med de andre underholdningsbidragene.

Stafett for live er et alkohol- og røykfritt arrangement.

Hva bør man ha med seg?

Dette er en veiledende liste med ting som kan være lurt å ha med:

• Et telt til lagdeltakerne: Det er godt å ha et sted å samles og hvile mellom rundere.
  • Bord og stoler til teltet
  • Varmt tøy
  • Joggesko
  • Pute, sovepose og liggeunderlag
  • Lamper og lykter
  • Pynt til teltet
  • Lagbanner med lagets navn
  • Kontanter
  • Oversikt over deltakernes tid på banen: Det skal til enhver tid være minst én deltaker fra hvert lag på banen.

Hva er lagkapteinens rolle og oppgaver?

Lagkapteinens rolle er å være bindeleddet mellom deltakerne og arrangørene av stafetten. Hovedoppgaven er å skaffe deltakere til ditt lag og motivere dem til å delta på hele arrangementet. For å få til dette er det viktig at du:

• Deltar på møter for lagkapteiner
  • Sørger for at oppgavene som skal gjøres fordeles på flere av laget
  • Setter mål for hva laget skal oppnå i løpet av stafetten:
    • Hvor mange deltar på laget?
    • Hvor mange runder vil dere få til?
    • Skal dere ha en inntektsbringende aktivitet?

Kan man støtte kreftsaken under arrangementet?

Kreftforeningens Stafett for livet er først og fremst en arena hvor det skal være lett å møte noen som er i samme situasjon som en selv, og vise sin støtte og engasjement til kreftsaken. Hovedmålet med Stafett for livet er ikke å samle inn penger, og det er gratis å delta på stafettene. Mange lag syns likevel at det er meningsfullt og motiverende å samle inn penger til kreftsaken før og under stafetten. Dersom dere ønsker dette,  bestemmer dere selv hvor mye og hvordan dere ønsker å organisere en innsamling via deres lag. Alle beløp som samles inn går til Kreftforeningens arbeid. Som lag kan dere blant annet:

• Lage aktiviteter før og under stafetten der dere kan samle inn penger
  • Opprette en digital innsamling
  • Finne sponsorer som vil støtte deres lag med et beløp for hver runde dere går, eller for hver kilometer laget klarer å gå
  • Finne en sponsor som vil betale for å få sin logo på t-skjortene dere lager til deres lag
  • Selge lysposer til privatpersoner og bedrifter
Var denne siden nyttig?