Tusen takk for at du  tar deg tid i en hektisk hverdag til å tenke på andre. Din gave vil bidra til å gi andre tid – tid til å oppleve flere morgendager de ellers ville blitt frarøvet.

Enda flere skal overleve kreft. Vi skal finne bedre, mer skånsomme behandlingsmetoder. Vi skal ta vare på de som er rammet.

Din støtte gjør dette mulig – som fast giver gir du forskningen de beste forutsetninger for å lykkes. Jo flere vi er, jo mer får vi til. Sammen skaper vi håp!

Forskning gir Liv Marie Schou håp for fremtiden

I fjor fikk 32 827 mennesker i Norge beskjeden «du har kreft». I gjennomsnitt 90 mennesker hver dag, året rundt. Med de siste årenes fremskritt overlever imidlertid mange flere i dag enn for bare ti år siden. Forskning redder liv!

Én av dem som nyter godt av forskningens resultater, er Liv Marie Schou. Med én enkelt pille hver dag, kan Liv Marie leve slik som hun alltid har gjort. Hun har hatt lungekreft i over fire år, men har aldri følt seg syk.

Liv Marie Schou har gode utsikter til et langt liv. Foto: Nicki Twang

Schou sin lungekreft er etter alt å dømme forårsaket av en skade på ett gen, ALK-genet. I akkurat de tilfellene finnes det god behandling i form av piller og Liv Marie fikk delta i en klinisk studie der neste generasjon av denne typen medisin var til utprøving.

I januar 2018 hadde Liv Maries kreft endret seg slik at hun ikke lenger tilfredsstilte kriteriene for deltakelse. Heldigvis var en annen tilsvarnde medisin gjort tilgjengelig, og den går hun på i dag , uten synlige tegn til sykdom eller bivirkninger.

Legene har vært forsiktige med å gi lovnader, men så lenge effekten av medisinen er god, lever Schou godt. Om effekten av behandlingen avtar, setter hun sin lit til at forskningen har kommet enda noen hakk videre:

– Takket være forskningen kommer stadig nye medisiner som har enda bedre virkning. Håpet er at forskerne hele tiden vil ligge foran meg i løypa, avslutter Liv Marie Schou.

– Håpet er at forskerne hele tiden vil ligge foran meg i løypa, sier Liv Marie Schou. Fotograf: Nicki Twang

Forskning gjør fremskritt

Immunterapi er et eksempel på en av de lovende behandlingsformene som er i ferd med å tre frem. I 2016 sørget mennesker som deg for at forskningen på immunterapi fikk tildelt rundt 40 millioner kroner.

I 2017 ble det delt ut over 170 millioner kroner til norsk kreftforskning. Pengene går til forskning som hjelper oss å forstå kreft bedre, forskning på bedre og mer skånsomme medisiner, på helsetjenester, forskning for å finne årsakssammenhenger, og forskning som tar sikte på å gjøre eksisterende kunnskap om til effektiv behandling. Du kan lese mer om prosjektene som fikk støtte i 2017 på siden om forskningstildelingen.

Du gjør det mulig for de norske kreftforskerne å være i verdenstoppen. En lang rekke forskningsprosjekter betales av deg og våre andre støttespillere. Slik bidrar du til å finne bedre, mer skånsomme behandlinger for kreft.

Tusen takk for at du bidrar.

Var denne siden nyttig?