Hopp direkte til meny Hopp direkte til meny Hopp direkte til innhold Hopp direkte til Søk

Holmenkollstafetten: Byggebransjen for Kreftforeningen

I samarbeid med Idrettsklubben Tjalve og BackeGruppen oppfordrer Kreftforeningen alle i byggebransjen til å løpe Holmenkollstafetten for kreftsaken.

“Byggebransjen er overrepresentert i kreftstatistikken. Hvis Holmenkollstafetten kan føre til at flere kommer seg opp av sofaen og klarer å løpe en etappe, er det det et godt steg på veien for å få folk til å trene litt mer”, sier konsernsjef Eirik Gjelsvik i BackeGruppen.

Vi håper å få flest mulig med på Holmenkollstafetten. Dette er et lavterskelarrangement hvor alle kan delta. Vår mål er at de som blir med på stafetten tenker litt ekstra over sin egen helse og kanskje gjør noe små endringer i livstilen - spesielt siden alle former for fysisk aktivitet kan bidra til å forebygge kreft.

Vi oppfordrer også andre bedrifter utover byggebransjen til å løpe Holmenkollstafetten for kreftsaken. Om bedriften vil løpe i klassene «Byggebransjen for Kreftforeningen», eller i andre klasser, er opp til hver enkelt. Send en epost til bedrift@kreftforeningen.no for påmelding, og ytterligere informasjon.

Vi ser at mange, både privatpersoner og bedrifter, benytter seg av vår digitale innsamling for å engasjere seg ytterligere. Dersom dere har lyst til å støtte saken utover det å løpe, oppfordrer vi til å starte en digital innsamling.

Byggebransjen stormer over startstreken på Holmenkollstafetten

Selv om en bransje løper sammen, er det selvsagt likevel om å gjøre å være best – vinnerlaget i puljene «Byggebransjen for Kreftforeningen» får en pokal som klart viser at dette er byggebransjens sprekeste bedrift!

Slik gjør du

• Påmelding skjer på Holmenkollstafettens nettsider.
  • Velg klasse “A1/A2-B Byggebransjen for Kreftforeningen”. Denne ligger som oftest nederst i nedtrekkslisten. Her kan bedriften også velge en annen klasse dersom det passer bedre.
  • Velger bedriften å løpe i en annen klasse enn «Byggebransjen for Kreftforeningen» må det også sendes påmelding til bedrift@kreftforeningen.no
  • Påmeldte lag mottar en epost fra Kreftforeningen med informasjon, og en gavegiro på kr. 3.000 pr påmeldt lag.*
  • Sammen med startnumrene får dere flotte armbind som brukes under løpet som symbol på at dere støtter Kreftforeningen. Armbindene har praktisk glidelåslomme for oppbevaring av kort og nøkkel, og hentes sammen med startnumrene.
  • Laget er nå klar for å løpe Holmenkollstafetten for Kreftforeningen!

Alle lag løper med armbind for Kreftforeningen.

Byggebransjen løper med armbind for Kreftforeningen

Kosthold for deg som vil komme i form

De samme kostholdsrådene gjelder for mosjonister og dem som ønsker å komme i bedre form som for forebygging av kreft og andre livsstilssykdommer. Her er noen kostholdsråd du kan følge.

Kom i gang med treningen nå!

Det er ikke så mye som skal til for at en person som ikke trener aktivt klarer å gjennomføre en etappe i Holmenkollstafetten - med brukbar tid. Dørstokkmila er definitivt lengst og tyngst, men så snart den er unnagjort er du i gang.  Noen tips til å komme i gang:

1. Sett av en time i din kalender 2 -3 ganger i uken.
  2. Start rolig. Gå en tur – men fort nok til at du kjenner pulsen øke. Legg inn noen motbakker etter hvert som formen stiger.
  3. Øk intensiteten gradvis. Etter et par uker kan du veksle mellom å løpe litt og gå litt.

Vips! Etter en måned klarer du å løpe de fleste etappene i Holmenkollstafetten - og du har gjort en kjempeinnsats for din helse!

Intervalltrening

For mosjonister som har en god grunnform og trener jevnlig kan det være lurt å legge inn en intervalløkt i uken. Intervalltrening er en treningsform med vekslende perioder med innsats og pauser. Innsatsen kan veksle mellom høy og lav intensitet. Pausene har lavere intensitet og kan variere avhengig av treningstilstand og formål med treningen. For noen kan pausene være lett jogging, mens for andre kan de bestå av rolig gange.

Arbeidsperiodene kan variere fra 10 sekunder og opp til flere minutter. Lengden på pausene vil også variere. Relativt utrente personer bør passe på at hvilen er lengre enn arbeidsperioden. Er du i god form bør pausen være ca. halvparten av arbeidsperiodene.

En enkel måte å gjøre intervalltreningen på for dem som ikke liker å bruke klokke er å telle lyktestolper. Start ved en stolpe og løp for eksempel til den tredje. Så går eller jogger du mellom to stolper før du igjen løper mellom tre stolper. Gjenta dette minimum seks ganger.

De ulike etappene i Holmenkollstafetten

Holmenkollstafetten består av 15 etapper med ulik lengde og vanskelighetsgrad. Tjalve har laget en etappeguide på YouTube som tipser deg om hvordan du bør disponere dine krefter.

Fysisk aktivitet og kreft

Her kan du lese mer om hvorfor fysisk aktivitet kan minske risikoen for kreft.

*Støtten til Kreftforeningen på 3.000 kroner pr lag kommer i tillegg til startkontigent.

·         Sammen med startnummerene får dere flotte svettebånd som brukes under løpet som symbol på at dere støtter Kreftforeningen. Svettebåndene har praktisk glidelåslomme for oppbevaring av kort og nøkkel.