Ett av tre krefttilfeller kan forebygges. Arbeidsplassen er en viktig arena for forebyggende arbeid. Vi tilbringer store deler av livet på jobb, og som arbeidsgiver kan du legge til rette for at ansatte er friskere og sunnere. Friskere ansatte er direkte målbart på bunnlinjen for bedriften, og for den enkelte ansatte kan det ha stor innvirkning på livskvalitet og overskudd.Lær mer om hvordan kreft kan forebygges

Det er viktig at engasjementet for en sunn bedrift er forankret i ledelsen i bedriften.

Tips til hva bedriften kan gjøre

Aktiv i jobbhverdagen

Aktiv på fritiden

• Sett et felles bedriftsmål – velg et løp / ritt / renn flest mulig ansatte skal delta på. De fleste arrangementer har ulike distanser som passer for alle. Eksempler; Holmenkollstafetten, Oslo Maraton, Sentrumsløpet, Skarverennet, bedriftskaruseller eller lokale løp i nærområdet
  • Still bedriftslag i ulike renn / ritt / løp.
  • Delta i bedriftsidretten.

Kosthold

• Sunn og god mat i kantina
  • Felles frukt på arbeidsplassen
  • Erstatt brusautomat med sunnere drikke

Vær en tobakksfri arbeidsplass

• Tilby røykeslutt-kurs
  • Ha en tobakksfri jobbhverdag
  • Premier ikke-røykere med en ekstra fridag i året.
  • Bestill materiell fra Kreftforeningen og fordel i fellesområder.

Vis solvett

• Hvis arbeidet foregår utendørs, er det viktig å beskytte seg for solen.
  • Sørg for bekledning, solkrem og skygge på solrike dager.

Forebygg– og bidra til kreftsaken samtidig

MyCall (tidligere Lebara) er en av bedriftene som ønsket å bidra til å forebygge kreft blant sine ansatte. Samtidig ønsket de å støtte Kreftforeningen. Over en periode på to uker ble alle oppfordret til å øke mengden fysisk aktivitet. For hver aktivitet de ansatte gjorde (sykle til jobben, gå kveldstur, trene), gikk et beløp til Kreftforeningens aksjon Krafttak mot kreft.

Slik gav MyCall et godt bidrag til kreftsaken – og forhåpentlig fikk ansatte en hjelp til å komme i gang med enkel og regelmessig fysisk aktivitet.

Var denne siden nyttig?