Hopp direkte til meny Hopp direkte til meny Hopp direkte til innhold Hopp direkte til Søk

Liv laga

Med én enkelt pille hver dag kan Liv Marie Schou leve slik hun alltid har gjort. Nå håper hun forskerne hele tiden vil ligge foran henne i løypa.

En vårdag i 2013 holder den 56 år gamle lektoren og tidligere NRK-medarbeideren et foredrag for lærere og universitetslektorer. Hun er småforkjølet og får problemer med stemmen, må gå bak scenen og finne seg et glass vann, det har hun aldri hatt behov for tidligere.

Når hun omsider kommer hjem er hun helt elendig, som om hun har fått en skikkelig influensa kastet over seg.

Da hun til tross for flere uker og legebesøk ennå ikke er blitt bedre, blir hun til slutt sendt til røntgen. Bildene viser væske i venstre lungehinne.

– Vann i lungen, nå har jeg fått kreft. Det var det jeg tenkte, forteller Schou.

Mistanken blir bekreftet kort tid etter; CT-bildet viser en liten flekk på lungehinnen. 16. mai får Liv Marie Schou, som aldri noen gang har røkt en sigarett, diagnosen lungekreft.

– 17. mai ble vi på hytta. Jeg orket ikke ta på bunad og gå ut blant folk da.

Molekylærmedisin

Sjokket hadde knapt lagt seg for Liv Marie Schou og familien før det var tid for behandling. Kreftlegen ved Drammen sykehus tydeliggjorde alvoret i situasjonen; lungekreft har dårlige prognoser.

Foto: Nicki Twang

Sommeren gikk med til cellegiftbehandling som Schou tålte godt. Samtidig ble vevsprøver fra svulsten sendt til genetisk kartlegging. Cellegiften virket som forventet: sykdommen ble slått godt tilbake. Men Schou var informert om at det ville ha begrenset varighet.

Snart ville sykdommen akselerere på ny.

Nå var imidlertid resultatene fra den genetiske kartleggingen klare. Resultatet skulle vise seg å bli livsviktig for Liv Marie Schou: Hennes lungekreft var etter alt å dømme forårsaket av en skade på ett bestemt gen, ALK-genet. I akkurat slike tilfeller fantes god behandling i form av piller.

Gode nyheter ble snart enda bedre da Schou fikk tilbud om å delta i en klinisk studie i Oslo der neste generasjon av samme type medisin var til utprøving. 18. desember ble hun inkludert i studien som skulle stenge for inntak av nye pasienter ved nyttår.

Å få lungekreft var for Liv Marie Schou ren uflaks. At hun hadde akkurat denne genfeilen var et tilfelle av hell i uhell.

Utsikter til et langt liv

Med et stort sprang er vi framme i januar 2018. Schou er til kontroll hos overlege Dag Terje Brustugun. Hun spiser stadig vekk én pille om dagen og alle prøveresultater er fine.

Etter flere år som deltaker i den kliniske studien hadde kreften endret seg slik at hun ikke lenger tilfredsstilte kriteriene for deltakelse. Heldigvis var en annen tilvarende medisin gjort tilgjengelig, og den går hun på i dag, uten synlige tegn til sykdom eller bivirkninger. Hun er takknemlig for at hun fikk delta i en klinisk studie og på den måten fikk nytte av en medisin som var produkt av de aller ferskeste funnene innen lungekreftforskning.

– Det var fantastisk å være del av en studie. Jeg ble fulgt veldig godt opp. Nå håper jeg at også andre kan få hjelp av samme medisin.

Foto: Nicki Twang

Schou har gode, men realistiske utsikter til et lang liv. Legene har vært forsiktige med å gi lovnader, men så lenge effekten av medisinen er god, lever hun godt. Hun er i full jobb og lar sykdommen få liten plass i livet. Om effekten av behandlingen avtar, setter hun sin lit til at forskningen har kommet enda noen hakk videre.

– Takket være forskningen kommer stadig nye medisiner som har enda bedre virkning. Håpet er at forskerne hele tiden vil ligge foran meg i løypa.

Forskning nytter

Sammen skaper vi håp og resultater. Gi en gave i dag - støtt kreftsaken!

Vi beklager, men skjemaet ble ikke sendt inn. Vennligst se over de markerte feltene og prøv igjen.

Vil du være med på å skape fremskritt? Gi en pengegave til forskning:

Vi vil støtte Kreftforeningen Jeg vil støtte Kreftforeningen med kroner kroner