Hopp direkte til meny Hopp direkte til meny Hopp direkte til innhold Hopp direkte til Søk

Start din egen innsamling

Tenk kreativt, bruk dine evner, ditt nettverk, venner og familie og gjør noe for å samle inn penger til kreftsaken. Bare fantasien setter grenser.

Hva kan du gjøre?

Det er bare fantasien som setter grenser for hvordan du kan samle inn penger. Her er noe av det som er blitt gjort før:

• sykle en strekning
  • padle
  • arrangere konsert
  • synge
  • holde auksjon
  • lage lotteri eller basar
  • sykle Birken
  • løpe maraton
  • ha loppemarked
  • gi ut kalender
  • jentekveld / guttekveld

Vær kreativ - hva kan du gjøre for en god sak?

Hvordan får du samlet inn pengene?

Når du har bestemt deg for hva du skal gjøre, bør du bruke litt tid på å planlegge hvordan du skal få samlet inn mest mulig penger.

En effektiv måte er å opprette en egen innsamling på internett. Vi har en egen "nettbøsse"-løsning som du enkelt og trygt kan bruke for å samle inn.

Her kan du skrive litt om din innsamling, og dele lenken med dine venner på epost, Facebook, Twitter og eventuelle andre kanaler.

Et annet alternativ er å samle inn kontanter som så betales inn til Kreftforeningen, eller oppfordre andre til å betale inn på Kreftforeningens konto 5005.05.11011.

Tips

• Kan du finne en nisje du har spesielt gode kontakter i? Kan du tilpasse kommunikasjon og budskap til dette?
  • Kan du finne en vinkling du tror pressen kan ta tak i?
  • Vær aktiv med å spre lenken med din innsamling, gi oppdateringer på fremgangen, gi nettverket ditt gode grunner til  å gi, og til å hjelpe deg med å dele innsamlingen din, for eksempel via sosiale medier.
  • Se om du kan finne nøkkelpersoner med stort nettverk som kan hjelpe deg å spre informasjon om innsamlingen din.
  • Hvis du finner et navn til innsamlingen din, er det lettere å gjøre den kjent. Da kan du bruke dette navnet hvis du snakker i pressen, når du skriver om den på Facebook, som #hashtag på Twitter, og så videre.
  • Hvis du ber folk betale inn til Kreftforeningens konto - pass på å be dem merke innbetalingen med ditt eller innsamlingens navn, slik at du kan få vite hvor mye som kommer inn.
  • Stå på - du gjør en uvurderlig innsats for kreftsaken!

Hva må du tenke på?

Hva må gjøres

Kreftforeningen har begrenset med ressurser. Det er derfor viktig at du selv står for den jobben som må gjøres, og vi har ikke mulighet til å garantere/støtte økonomisk/bidra med fysisk materiell.

Praktisk

Trenger du tillatelser fra politi/kommune/andre for å gjennomføre aktiviteten din? Vil det påløpe kostnader?

Vær varsom

Vi i Kreftforeningen er helt avhengige av et godt omdømme for å kunne samle inn penger og gjøre den jobben vi gjør. Vi ber deg derfor om å være bevisst på ikke å gjøre noe som kan skade omdømme vårt. Tenk på dette når du velger virkemidler og tema for innsamlingen din. Vær forsiktig så du ikke fremstår som en offisiell representant for Kreftforeningen.

Opptre ryddig

Vær tydelig på hva som går til Kreftforeningen, og hva som eventuelt går til å dekke kostnader du har. Pass på at ikke de som har støttet innsamlingen din føler seg lurt.

Ta kontakt

Send oss en e-post og fortell hva du planlegger. Da kan vi gi deg noen gode tips, og vi kan svare bekreftende dersom noen tar kontakt for å høre om det er en legitim innsamling.

Praktisk informasjon

Kontonummer og kontaktinformasjon:Det du har samlet inn kan settes inn på kontonummer 5005.05.11011. Husk å merke innsamlingen med ditt /innsamlingens navn.

Ta gjerne kontakt med oss - da ringer du 21 49 49 21 og spør etter markedsavdelingen, eventuelt sender en epost til postleser.inntekt@kreftforeningen.no