Tusen hjertelig takk

Bilde som sier Tusen hjertelig takk

Givergleden er enorm og slutter aldri å imponere oss. I fjor ga dere 370 millioner kroner, gjennom små og store donasjoner, minnegaver, testamenter og innsamlinger. I dag overlever tre av fire sin kreftsykdom, takket være støtten fra dere.

Pengene har vi gitt videre til forskning på bedre behandling og forebygging av kreft, samt gode tilbud til de som er rammet. Her er noen av svært mange fantastiske bidrag i 2021.

En hjertelig takk til…

LInas jubler foran kommuneskiltet til Karlsøy

Linas, som har gått 320 km gjennom de nordligste fylkene og samlet inn 465 000 kroner

Etter at Linas Hauge mistet et nært familiemedlem til kreft, startet han Turforliv. – Selv om Turforliv er en frivillig organisasjon, er det like mye en filosofi. Hver for oss, kan vi alle utgjøre en forskjell. Sammen, kan vi utrette mirakler, sier han. Linas bidrag ble en fottur gjennom alle kommunene i Troms fylke.

Johan og Erla som solgte vafler i gata og fikk inn 851 kroner til kreftsaken

Åtteåringene ville gjøre noe annet enn å gå søndagstur denne fine høstdagen. De lagde skilt og vaffelrøre, og rigget seg til med bord i gata. Lukta av nystekte vafler var verdens beste markedsføring. – En bestefar kjøpte tre vafler, men han betalte 200 kroner, forteller Johan imponert.

Samuel som samlet inn 36 550 kroner ved å skate fra Voss til Bergen på 7 dager

Tik tok-stjernen Samuel Vedå ville gjøre noe ingen hadde gjort før ham. Han bestemte seg for å samle inn penger til Kreftforeningen gjennom en spleis, og følgerne hans fikk jevnlige statusrapporter fra skateboardet. – Det var en krevende tur, som bød på mange utrolige opplevelser. Samtidig har jeg møtt sykt mange hyggelige folk underveis, sier han.

Rolf som kom innom oss før jul med en gave på 250 000 kroner til kreftsaken

«Kan jeg komme inn? Jeg kommer med en gave til dere», Rolf fra Hamar stiger inn døra til Kreftforeningens distriktskontor for Innlandet, i Strandgata 65, Hamar. Rolf har vært fast giver i mange år og nå ønsket han å gi en større gave til vårt arbeid. «Kona døde av kreftsykdom for 10 år siden» og vi forstår mer av den store gavmildheten til Rolf.

Roger og Dennis fra Elverum som har samlet inn 140 000 kroner

Roger Haugen – og etter hvert Dennis Olsen – har engasjert seg i kreftsaken i over 10 år. – Kreft berører alle. Jeg fikk aldri møte min svigermor. Hun døde alt for ung, av brystkreft. Vi får frem vårt budskap, og mest mulig penger, gjennom galskap og moro. Det får frem smilet i en tøff hverdag, for de som er rammet, sier Roger.

Galleri Nora, som auksjonerte bort kunst for 5 250 kroner til kreftsaken

Kunstner og gallerist Nora Nesheim føler seg privilegert som kan leve av kunsten sin. Derfor ville hun støtte en god sak og valgte seg kreftsaken. – Kreft angår oss alle og det var veldig fint å se hvor mange som bød på bildet mitt, forteller hun.

Martine og Adele fra Vaulen som solgte
kunstverk for 1082 kroner

Martine Hammer og Adele Ugletveit er to unge kunstnere på 10 år med et stort hjerte for andre. De laget flotte kunstverk, rigget seg til ute ved gaten og solgt bildene til venner og bekjente. Og pengene har de gitt til Kreftforeningen.

Skreia Regnskap AS som samlet inn 18.850 kr ved å gi 10 kroner pr kilometer de gikk i gå-gruppen på jobben

– Vi har en kollega som er rammet av kreft. Aksjonen vår kan ikke direkte hjelpe han, men det er en viktig motivasjon for oss. Tall er jo noe regnskapsfolk liker å forholde seg til, så vi bestemte derfor at firmaet skulle gi ti kroner per kilometer til Kreftforeningens årlige innsamlingsaksjon, Krafttak mot kreft, forteller Unni i Accountor Skreia Regnskap AS.

Vil du engasjere deg?

Det er mange måter du kan bidra på, enten det er å samle inn penger, gi en gave, bli medlem i Kreftforeningen eller å melde deg som frivillig til våre aksjoner eller aktiviteter.

Har du tid for andre? 2022 er Frivillighetens år. Hele dette året skal vi feire frivilligheten og vi ønsker oss enda flere med på laget. Nedenfor ser du noen måter du kan bidra på.

Start din egen innsamling

Tenk kreativt, bruk dine evner, ditt nettverk, venner og familie og gjør noe for å samle inn penger til kreftsaken. Bare fantasien setter grenser.

Bli frivillig på en av våre aktiviteter

Som frivillig kan du være med på mange ulike aktiviteter. Uansett om du har litt tid – eller mer. Du får opplæring tilpasset aktivitetene du deltar på, og du blir selvsagt tatt godt i mot av oss.

Bli med i Krafttak mot kreft

Krafttak mot kreft er Kreftforeningens årlige innsamlingsaksjon i kampen mot kreft. Fra 5.–13. mars 2022 skal over 20 000 bøssebærere gå fra dør til dør og samle inn penger til viktig kreftforskning. Vil du organisere aksjon i ditt område?

Gi en gave

Pengene går til kreftforskning og gode omsorgstilbud.

Bli medlem

Som medlem gir du viktig støtte til kreftforskning og en sterkere stemme til kreftsaken. Det koster 360 kr i året – 195 kr om du er pensjonist eller student.

Var dette nyttig?