Kreftsakens vinterleker – opplev magiske øyeblikk, mestring og lek!

11.- 13. mars 2022 inviterer Kreftforeningen og Montebellosenteret deg som har eller har hatt kreft og dine pårørende til en opplevelsesrik helg med vinteraktiviteter på Sjusjøen – helt gratis!

Kreftsakens vinterleker

I vakkert vinterlandskap på Sjusjøen Natrudstilen får du mulighet til prøve ut ulike aktiviteter som skiskyting, alpint, trugetur, snowboard og skilek. Aktivitetene foregår i grupper, ledet av våre dyktige aktivitetsledere som vil lære deg underveis slik at du får en best mulig opplevelse. Vi tilpasser aktivitetene til alle nivåer.

Imellom aktivitetene kan du besøke vår innendørs lounge hvor du kan slappe av, få varmen i kroppen og alltid finne noen å snakke med ved behov. Her kan du møte lokale kreftkoordinatorer og ulike pasientforeninger.

Under hele arrangementet vil ansatte og frivillige fra Kreftforeningen og Montebello være til stede for å svare på spørsmål og hjelpe deg.

Målet med helgen er å skape mestringsfølelse, glede og motivasjon som du kan ta med hjem og bruke i hverdagen. Kanskje får du prøvd en aktivitet som du kan gjøre mer av på egenhånd?

Kreftsakens vinterleker er gratis, og vi har plass til ca 300 deltakere.  Kreftsakens vinterleker sponses av Radiumhospitalets Legater.

Påmelding åpner 1. oktober 2021.

Program 11.-13. mars

Vi har et variert og innholdsrikt program. Vi tar forbehold om endringer.

Fredag 11. mars:

• Ankomst deltakere
  • Innsjekk på hyttene er kl. 16.00
  • 18.00- 20.00:  Åpning av Kreftsakens vinterleker 2022 på Montebellosenteret med enkel servering, underholdning og kanefart omkring på bygda.

Lørdag 12. mars:

• 10.00- 16. 00: Kreftsakens vinterleker 2022, Sjusjøen Natrudstilen
  • 19.00- 22.00: Festmiddag i flerbrukshallen på Sjusjøen Natrudstilen, underholdning med blant annet utdrag fra Birkebeinerspelet.

Søndag 13. mars:

• Utsjekk innen kl. 11.00 og hjemreise.

Aktiviteter

Vi har et bredt utvalg av morsomme aktiviteter som passer for alle, både store og små. Kanskje du får prøvd noe du lenge har hatt lyst til, men ikke helt turt?

Du kan velge mellom følgende aktiviteter:

• Skilek (langrenn)
  • Skiskyting
  • Slalom / alpint
  • Snowboard
  • Alpinrodel (kjelke) (fra 15 år og eldre

Aktiviteter som ikke krever påmelding og er tilgjengelig hele dagen:

• Trugetur (fra 6 år og eldre)
  • Lekeområde/aking (for alle)
  • Rebusløp (for alle)

Praktisk info om aktivitetene

• Du kan melde deg på inntil to ulike aktiviteter, helst en før lunsj og en etter lunsj. Du får veiledning til å prøve og øve. Hvis du vil kan du også “konkurrere” litt mot andre eller deg selv.
  • Hver aktivitet varer i en time. Husk å velge aktiviteter slik at du har god tid mellom aktivitetene, så du rekker å slappe av, skifte utstyr eller spise.
  • Ta med deg eget ski/utstyr hvis du har. Trenger du utstyr, kan du låne. Det oppgir du ved påmelding.
  • Dersom du skal låne utstyr, er oppmøtetid før en aktivitet 30 minutter. Du vil få tydelig beskjed hvor utstyret skal hentes.
  • Har du utstyr selv, møter du opp ved informasjonsboden like før aktiviteten starter.
  • Noen aktiviteter trenger du ikke melde deg på, men gjøre når det passer deg. Dette gjelder en kort trugetur, aking og rebusløype.
  • Du trenger ingen forkunnskaper for å prøve aktivitetene, og egne aktivitetsledere vil lære deg underveis.

Kreftsaken vinterleker er gratis. Montebellosenteret og Kreftforeningen står for kost, losji og dekning av transport for de som har lang reisevei.

Som deltaker bor du på Sjusjøen Natrudstilen hytteområde i hytter eller leiligheter, som vi leier gjennom Sjusjøen Hytteservice. Du bestiller hytte eller leilighet ved påmelding.

Alle praktiske spørsmål om hyttene rettes til Sjusjøen Hytteservice. Kontaktinformasjon finner du her: https://www.sjusjoen.no/kontakt/

Klær og sko etter vær og aktivitet, og som holder deg varm.

Har du eget utstyr til aktiviteten du velger, er det fint om du tar med dette.

Skal du bo i leilighet må du ha med sengetøy. Du må også sørge for frokost selv lørdag og søndag.

Kreftsakens vinterleker er for store og små, og vi ønsker at alle skal få gode opplevelser. Barnefamilier har mulighet til å komme torsdag.  Dere vil bli innkvartert på Tyrilisenteret på Mesnali. Familiene bor på egne rom. På dagen fredag kan dere få en hyggelig dag på Mesna Islandssenter med ridning, hilsning på dyrene på gård og hundespannkjøring.

Kreftsakens vinterleker foregår på Sjusjøen Natrudstilen arena, like ved Sjusjøen i Ringsaker kommune i Innlandet. Sjusjøen ligger ca 18 mil fra Oslo og 2 mil fra Lillehammer. Sjusjøen Natrudstilen ligger 5 km fra Montebellosenteret, og 6 km fra Sjusjøen sentrum.

For deg som kjører egen bil, vil det være parkeringsvakter som anviser hvor du kan parkere. Vi setter opp busser som vil transportere deltakerne som ikke kjører egen bil til og fra stadion der aktivitetene vil foregå. Se egen informasjon om busstider.

Vi følger nasjonale og lokale smittevernsråd for å begrense koronasmitte, og tar forbehold om endringer på kort varsel dersom smittesituasjonen endres.

Vi trenger frivillige!

Ønsker du å være med på Kreftsakens Vinterleker som frivillig?

Kreftsakens vinterleker er basert på frivillig innsats. Vi trenger mennesker med ulik bakgrunn og kompetanse til både små og store oppgaver. Både i forkant og under vinterlekene er det mange ulike oppgaver som skal gjøres, og vi trenger frivillige i ulike rollerDu må være over 18 år for å være frivillig.

Som frivillig gjør du en forskjell for mange mennesker fra hele landet. Her får du muligheten til å være med å skape en minnerik dag for kreftpasienter og pårørende, sammen med en stor gruppe andre frivillige du kan bli kjent med og som jobber for det samme som deg.