Folkemøte: Kan kreft brukes til noe? – Veien videre og rehabilitering. Trøndelag sørvest

Kreftforeningen og Unicare Røros inviterer til åpent folkemøte om rehabilitering etter kreft på Damphuset på Orkanger.

Kreftrammede beskriver kreftbehandlingen som en togreise hvor stoppestedene er alle avtalene med behandling. Så kommer de til endestasjonen hvor de skal gå av og klare seg selv. Hvem er der da, og hva har de i bagasjen?

Etter kreftbehandling tenker mange at livet og hverdagen skal være som før, men slik er det ikke for alle. En kreftdiagnose påvirker både pasienter og pårørende og kan gi fysiske og psykososiale plager. Disse kan oppstå og vare lenge etter behandlingen er ferdig.

Mange ønsker hjelp for å håndtere fysiske plager, kosthold, økonomi og rettigheter, arbeidsliv, seksualitet eller ernæring. På folkemøtet gir Kreftforeningen informasjon om vanlige utfordringer og rehabiliteringstilbud der du bor.

Hovedinnleder, overlege Frode Skanke fra Unicare Røros kreftrehabilitering, har lang erfaring med å møte kreftpasienter og deres pårørende. På folkemøtet snakker han om senskader og hvordan akseptere at livet endrer seg etter kreftbehandling. Han er særlig opptatt av familieperspektivet, og at også pårørendes behov må bli sett.

18.00            Velkommen.

18.10            Pasienterfaringer og lokale rehabiliteringstilbud v/Kreftforeningen

18.35            Pause med stand, samtaler og enkel bevertning Kreftforeningen og pasientforeninger deler informasjon om ulike rehabiliteringstilbud.

18.55            Kan kreft brukes til noe? Veien videre for pasienter og pårørende. v/ Frode Skanke.

19.45            Spørsmål og dialog med salen

20.00            Vel hjem

Velkommen til folkemøte om kreft og rehabilitering!

14. jun 18.00–20.00

Damphuset, Gammelosloveien 2, 7300 Orkanger.

Du trenger ikke å melde deg på.

Rehabiliteringsturné i hele Midt-Norge

Folkemøtet er en del av en rehabiliteringsturné som arrangeres av Kreftforeningen og Unicare Røros. Tidligere på dagen arrangeres fagdag for helsepersonell, hvor temaet er helhetlig rehabilitering i kommunen.

Rehabiliteringsturneen til Kreftforeningen og Unicare Røros arrangeres i hele Møre og Romsdal og Trøndelag. Du står fritt til å delta på den datoen som passer deg best. Finn gjerne din region.

• Søre Sunnmøre 30. mars (Hareid, Ulstein, Herøy, Sande, Vanylven, Volda og Ørsta).
  • Sunnmøre 31. mars (Sula, Ålesund, Giske, Stranda, Sykkylven og Fjord).
  • Romsdal 7. juni (Molde, Vestnes, Hustadvika, Rauma og Aukra).
  • Nordmøre 8. juni (Gjemnes, Tingvoll, Sunndal, Surnadal, Smøla, Aure, Averøy og Kristiansund).
  • Trøndelag sørvest 14. juni (Aure, Frøya, Hitra, Heim, Orkland, Ørland, Rennebu, Rindal, Skaun og Surnadal).
  • Trøndelag sør høsten 2022 (Oppdal, Rennebu, Midtre-Gauldal, Holtålen, Røros, Melhus og Trondheim).
  • Fosen høsten 2022 (Indre Fosen, Ørland, Åfjord og Osen).
  • Namdalen høsten 2022 (Nærøysund, Flatanger, Namsos, Overhalla, Høylandet, Grong, Snåsa, Namsskogan, Leka, Røyrvik og Lierne).
  • Innherred/Værnesregionen høsten 2022 (Tydal, Selbu, Malvik, Stjørdal, Meråker, Levanger, Verdal, Inderøy og Steinkjer)