Ungdom, kreft og seksualitet

Noen blir rammet av kreft som barn eller ungdom. Flere unge blir friske av kreft, men langtidsfølger kan ramme hardt i en tid da du utvikler deg fra barn til voksen.

Ungdomstiden preges av store forventninger og forandringer. Ungdom skal løsrive seg fra foreldre, kanskje ta utdanning og bli etablert. Mange føler seg konstant trette og slitne etter at de er ferdigbehandlet og orker mindre enn før. Andre sliter med konsentrasjonsvansker og hukommelse. Angst, depresjon, isolasjon, ensomhet eller manglende evne til å gjennomføre det en planlegger er noe av det flere unge kreftpasienters opplever.

Kunnskapen om langtidsfølger er heldigvis økende. De fleste følgene som oppstår er ofte relatert til styrken på kreftbehandlingen. Cellegift gir som regel mindre senskader enn strålebehandling, men noen cellegifttyper kan gi problemer med å få barn senere, og noen kan skade hjertemuskulaturen.

Erfaringsmessig vet vi at mange som har hatt kreft som barn og ungdom sliter med deler av seksuallivet senere. Det kan være på grunn av endringer i kropp- og selvbildet, vanskeligheter med å fortelle en seksualpartner om det du har gått gjennom, vedvarende bivirkninger i form av fatigue eller med forstyrrelser i evnen til å føle lyst eller til å få orgasme. Dersom du fikk kreft og behandling i barneårene før du debuterte seksuelt, er det ikke sikkert du har noen positive seksuelle erfaringer før du ble syk.

Søk profesjonell hjelp

Har du problemer med seksualiteten etter å ha gjennomgått kreftbehandling eller har mistanke om at problemene du opplever skyldes tidligere kreftbehandling, er det viktig at du søker profesjonell hjelp. Har du et godt forhold til fastlegen din kan du ta det opp der. Flere sykehus har også egne sexologer som kan hjelpe deg. Det finnes også en del privatpraktiserende sexologer, men det koster som regel litt.

Hvis ikke det går an å gjøre noe medikamentelt, finnes det mange hjelpemidler på markedet. Når det gjelder problemer med kropp- og selvbilde kan det også være lurt å snakke med noen, så får du hjelp til å takle det.

Ung Kreft er en pasientorganisasjon tilknyttet Kreftforeningen. De er drevet av ungdom som selv har opplevd kreft enten som syk eller som pårørende. De fokuserer på det friske. Mange tenker at «Nei, jeg gidder ikke være sammen med folk som bare skal snakke sykdom». Men sånn er det ikke i Ung Kreft. De har mange aktiviteter og gir ungdom som er berørt av kreft et friskt pust i hverdagen.

For mange av de problemene og utfordringene som er skissert over, finnes det hjelp. Bruk nettverket ditt, ring eller chat med Kreftforeningens rådgivningstjeneste og spør om råd. Der kan du være anonym. Fokuser på det positive og ikke vær flau over kreftdiagnosen.

Det er ikke noe å være flau over, det er noe å være stolt over. Tenk hva vi har gjennomgått og overlevd!

ung kreftrammet
Bilde av en dame som jobber i vår rådgivningstjeneste

Snakk med oss om kreft

Mandag–fredag: 09.00–15.30

radgivning@kreftforeningen.no21 49 49 21 Chat med ossOm rådgivningstjenesten

Kreft og seksualitet

Kreft, kreftbehandling og senskader kan påvirke seksualiteten. Spørsmål rundt kreft og seksualitet vil før eller siden melde seg hos de fleste som får diagnosen. Her får du informasjon og råd.

Var dette nyttig?