Vi på Pusterommet anbefaler alle å være i aktivitet, selv om mange er hjemme. Hvis du opplever at du har litt høye skuldre om dagen, anbefaler vi en yogaøkt for å lande tankene litt, eller som avspenning før du legger deg. Tøyning av muskler og sener er svært viktig ved økende alder og påfølgende stivhet især under og etter kreftbehandling. God bevegelighet i alle ledd gir grunnlag for god fysisk funksjon.

Helsedirektoratet anbefaler 30 minutter fysisk aktivitet, fem dager i uka. Slik klarer du å nå funksjonsnivået ditt avhengig av utgangspunkt. Styrketrening anbefales to til tre ganger i uka for å forebygge fall og tåle dagliglivets påkjenninger. Gå to steg av gangen i trappen, opp og ned på tå, reise og sette seg fra stol og gjøre armhevinger mot kjøkkenbenken er eksempel på gode styrkeøvelser. Disse øvelsene inngår som dine daglige 30 minutter. For å bedre kondisjonen kan du gjerne dele opp øktene i intervaller hvor du kjenner at du blir litt svett på ryggen under dragene, enten det er lyktestolpeintervaller eller innendørs trappeintervaller.

Mange kreftpasienter kan bli passive av naturlige årsaker. Det kan skyldes at den fysiske formen er dårligere enn før eller at du i perioder er nødt å ta det med ro. Fysisk aktivitet kan bidra til å minske bivirkninger som skyldes sykdommen og behandlingen, eller som skyldes inaktivitet.

Fysisk aktivitet kan bidra til å gi økt energi og overskudd, redusere bivirkninger som kvalme og fatigue (tretthet), redusere angst og depresjon, begrense tap av muskelstyrke og gi bedre kondisjon, gi bedre søvn, holde en stabil kroppsvekt, bedre immunforsvaret og redusere benskjørhet.

Og husk: Jo større den fysiske belastningen er, jo lenger tid trenger kroppen til restitusjon og hvile etterpå. Riktig forhold mellom belastning og hvile er viktig for å få god effekt av treningen og forbedre den fysiske formen. Både hvile, kosthold, tilstrekkelig væskeinntak og avspenning er viktig.

Gratis hjemmetrening

Her finner du flere treningsprogram du kan gjøre hjemme, både med og uten utstyr! Vi oppfordrer alle til å holde seg i aktivitet så lenge kroppen tillater det, selv om alle treningstilbud i grupper nå er stengt i en periode.