Våre 100 frivillige jurister har erfaring fra pasient-, trygde- og forsikringsrett – og er selvsagt pålagt taushetsplikt. Vi mottok over 3000 henvendelser i 2018.

Vi kan hjelpe med spørsmål om NAV, pasientrettigheter, behandling i utlandet, alternativ behandling, pasientskadeerstatning, pleiepenger, arbeidsrett, forsikringer og barnerett. Vi bistår ikke i økonomiske gjeldssaker eller med å sette opp testamente.

Ti vanlige spørsmål om rettigheter

En bekymring mindre

Å bli alvorlig syk er en livskrise og mange følelser settes i sving. Da er det ikke lett å få oversikt over praktiske juridiske spørsmål.

– Som syk har man rettigheter, men mange vet ikke om disse. Hva skjer med jobb, forsikring og økonomi? Mange som blir syke går en usikker fremtid i møte. Vi ønsker å gi dem tryggheten og veiledningen de trenger for at de skal ha en bekymring mindre, sier Camilla Fosse, jurist og leder for Kreftforeningens rettshjelp.

Mari (24) fikk hjelp

Mari var 24 år, masterstudent og hadde akkurat forlovet seg med kjæresten. Så kommer sjokkbeskjeden: Hun har kreft. Men det var ikke alt… Hun havnet også i økonomisk knipe etter avslag på støtte både fra Lånekassen og NAV. Kreftforeningens rettshjelp overtok saken.

Eiriks (8) familie fikk hjelp

I 2009 fikk Eirik (8) kreft. Anette Woldheim Hansen ble plutselig mamma til en kreftsyk gutt. Til tross for at Eirik har omfattende senskader etter tøff kreftbehandling, fikk ikke familien støtte fra Nav. Hvem skulle være hjemme med ham? Hvordan skulle familien få økonomien til å gå opp? Kreftforeningens rettshjelp tok over saken.

Her kan du treffe juristene

Juristene i Kreftforeningens rettshjelp er til stede rundt om i landet til faste tider.

Er du jurist og vil bidra som frivillig?

Hjelp oss med å hjelpe flere. Stadig flere ber om hjelp fra oss i Kreftforeningens rettshjelp. Er du utdannet jurist og har kjennskap til pasientrettigheter og trygderett? Bli med og utgjør en forskjell!

Finn ut mer