rettigheter@kreftforeningen.no

Normalt er det mulig å avtale fysiske møter med juristene på våre Vardesentere rundt om i landet. Vardesenterne er stengt inntil videre på grunn av koronaviruset, men du kan fortsatt få hjelp! Ring oss eller send en e-post, så vil en av våre jurister kontakte deg. Det kan være at du blir oppringt fra et skjult nummer.

Å bli alvorlig syk er en livskrise og mange følelser settes i sving. I en slik situasjon er det ikke lett å få oversikt over praktiske juridiske spørsmål. Gjennom Kreftforeningens rettshjelp ønsker vi å gi trygghet og veiledning, slik at de som rammes av kreft skal ha en bekymring mindre.

Våre 100 frivillige jurister har erfaring fra pasient-, trygde- og forsikringsrett – og er selvsagt pålagt taushetsplikt. Vi kan hjelpe med spørsmål om:

• NAV
  • pasientrettigheter
  • behandling i utlandet
  • alternativ behandling
  • pasientskadeerstatning
  • pleiepenger
  • arbeidsrett
  • forsikringer
  • barnerett

Vi bistår ikke i økonomiske gjeldssaker eller med å sette opp testamente.

Ti vanlige spørsmål om rettigheter

Er du jurist og vil bidra som frivillig?

Hjelp oss med å hjelpe flere. Stadig flere ber om hjelp fra oss i Kreftforeningens rettshjelp. Er du utdannet jurist og har kjennskap til pasientrettigheter og trygderett? Bli med og utgjør en forskjell!

Finn ut mer