Hopp direkte til meny Hopp direkte til meny Hopp direkte til innhold Hopp direkte til Søk

Gratis rettshjelp til deg som er pasient eller pårørende

Om du får kreft er det ikke lett å vite hvilke rettigheter du har. Kontakt Kreftforeningens Rettshjelp for råd og veiledning.

Kreftforeningens Rettshjelp består av over 60 frivillige jurister med erfaring fra pasient-, trygde- og forsikringsrettigheter, og er et gratis tilbud for kreftpasienter og pårørende.

Juristene kan hjelpe med alt fra spørsmål om NAV, pasientrettigheter, behandling i utlandet og alternativ behandling til pasientskadeerstatning, pleiepenger, arbeidsrett, forsikringer og barnerett.

Ring 800 57 338, send e-post til rettigheter@kreftforeningen.no eller oppsøk et av Kreftforeningens Vardesentre rundt om i landet for å komme i kontakt.

Samtalen er uforpliktende og gratis, og juristene er pålagt taushetsplikt. Rettshjelpen bistår ikke i økonomiske gjeldssaker eller med å sette opp testamente.

En bekymring mindre

Å bli alvorlig syk er en livskrise og mange følelser settes i sving. Da er det ikke lett å få oversikt over praktiske juridiske spørsmål.

- Som syk har man rettigheter, men mange vet ikke om disse. Mange NAV-saker tar for lang tid - tid som kan være helt avgjørende for kreftpasienter, sier Camilla Fosse, jurist og leder for Kreftforeningens Rettshjelp.

Rettshjelpen har over 2 000 henvendelser hvert år.

- Hva skjer med jobb, forsikring og økonomi? Mange som blir syke går en usikker fremtid i møte. Vi ønsker å gi dem tryggheten og veiledningen de trenger for at de skal ha en bekymring mindre.

Eiriks (8) familie fikk hjelp

I 2009 fikk Eirik (8) kreft. Anette Woldheim Hansen ble plutselig mamma til en kreftsyk gutt. Til tross for at Eirik har omfattende senskader etter tøff kreftbehandling, fikk ikke familien støtte fra Nav. Hvem skulle være hjemme med ham? Hvordan skulle familien få økonomien til å gå opp? Kreftforeningens Rettshjelp tok over saken:

Du treffer jurist på følgende Vardesentre

• Oslo Universitetssykehus, Radiumhospitalet tirsdager kl. 17.00 - 19.00 og torsdag kl 10.00 - 15.00
  • Stavanger Universitetssykehus, annenhver onsdag kl. 18.00 - 20.00
  • Bergen, Haukeland sykehus, Vardesenteret i Parkbygget, hver onsdag kl. 17.30 - 19.30
  • Trondheim, St. Olavs Hospital, annenhver onsdag (partallsuker) kl 17.00 - 19.00
  • Tromsø, Universitetssykehuset i Nord-Norge, annenhver onsdag kl 17.00 - 19.30

Her er oversikt over andre steder for hjelp med rettigheter.