Read about Hverdagshjelpen (Everyday help) in English

Kreft kan tappe kroppen for krefter. Vanlige gjøremål kan bli et ork. Det er vanlig å ha behov for ekstra hjelp når man blir syk. Men mange synes det er vanskelig både å spørre om hjelp, og ta imot hjelp. Hverdagshjelpen hjelper deg med praktiske gjøremål, som gjør at du kan bruke energien din til det du vil.

Kreftforeningen tilbyr derfor tjenesten Hverdagshjelpen. Du kan få praktisk hjelp gjennom våre frivillige. De hjelper deg med alt fra å bære ved, klippe plenen, vaske vinduer, rydde boden eller måke snø, med mer. Tjenesten er gratis.

Fra april vil vi også tilby Hverdagshjelpen i fire bydeler i Oslo: St. Hanshaugen, Gamle Oslo, Sagene og Grünerløkka. Vi er i gang med å rekruttere frivillige.

Vil du være med som frivillig i Hverdagshjelpen? Meld deg som frivillig i TrondheimOrkland og Skaun eller Oslo.

Hverdagshjelpen er for deg som

• bor i Trondheim, Orkland eller Skaun
  • er kreftrammet eller pårørende til en kreftsyk.
  • er etterlatt på grunn av kreftsykdom.
  • har senskader som følge av kreftbehandling.

Våre frivillige kommer på besøk alene eller i par. Du kan få opptil ett månedlig besøk i inntil seks måneder. Ønsker du ytterligere hjelp, utover de seks første besøkene, kan du søke på nytt om å motta hjelp.

Besøkene tilrettelegges din situasjon, enten du ønsker å være hjemme for å hvile, eller delta i gjøremålene. Vi kan også hjelpe deg selv om du ikke er hjemme når vi kommer.

Meld deg på i dag gjennom appen Nyby. Se fremgangsmetode nederst på denne siden.

Vi gleder oss til å bli kjent med deg!

En av våre frivillige vil ta kontakt med deg etter at du har registrert din henvendelse, i en av de nærmeste ukene for å avtale besøk. Har du spørsmål om Hverdagshjelpen, kontakt Hanne Hovde Bye på e-post hanne.hovde.bye@kreftforeningen.no

Registrer deg i Nyby for å få hjelp av oss

Deretter laster du ned Nyby-appen gratis til mobil eller nettbrett:

1. Gå inn i App Store eller Google play
  2. Søk etter Nyby. Klikk Hent og Installer.
  3. Når installeringen er ferdig, klikk Åpne.
    • Du kan også åpne Nyby ved å finne Nyby-appen på din hjemskjerm. Klikk Kom i gang.
  4. Du blir automatisk lagt til i gruppen «Få hjelp av hverdagshjelpen i Trondheim/Orkland/Skaun (din kommune)»
  5. Du kan nå legge inn din forespørsel om hjelp under «dine kanaler.» Trykk på «be om hverdagshjelp» og skriv inn hva du ønsker at Hverdagshjelpen kan gjøre for deg. Skriv gjerne hvilket område du bor i.
  6. Du vil nå bli kontaktet av en av våre frivillige, innen sju dager.

Vi oppfordrer til å ikke sende sensitive personopplysninger (f. eks. sykdomsinformasjon) på e-post. Det gjelder både opplysninger om deg selv og andre. Ta gjerne kontakt med vår rådgivningstjeneste om du ønsker råd og veiledning fra fagfolk.