Hopp direkte til meny Hopp direkte til meny Hopp direkte til innhold Hopp direkte til Søk

Temamøte i Sarpsborg om seneffekter etter kreftbehandling

Kreftforeningen ønsker sammen med Nasjonal kompetansetjeneste for seneffekter etter kreftbehandling å rette oppmerksomheten mot dette temaet og inviterer til et åpent møte for pasienter og pårørende.

Pris: Gratis

Innhold

Takket være moderne diagnostikk og behandling lever flere enn seks av ti kreftpasienter minst fem år etter at de fikk diagnosen. Etter hvert har vi blitt mer oppmerksomme på at overlevende kan utvikle seneffekter som følge av kreftsykdommen eller behandlingen. Seneffektene kan være både av somatisk, psykologisk og/eller sosial art og kan ha ulik alvorlighetsgrad og ulik grad av innvirkning på hver enkelt sitt liv.

Som følge av at flere personer får kreft og blir helbredet av sykdommen er det viktig med mer oppmerksomhet rundt de utfordringer som kreftoverlevere kan møte etter endt behandling.

Det vil bli gitt korte presentasjoner av kunnskapen på området og vi vil også få høre en pasienthistorie. Etter presentasjonene vil det bli mulig å snakke med fagpersoner. Kreftforeningens Kreftlinjen vil også være til stede og kan svare på spørsmål.

Moderator: Heidi Brorson, avdelingssjef kreftomsorg i Kreftforeningen

17.00–17.10: Velkommen ved Kreftforeningen
17.10–17.20: Seneffekter etter kreft introduksjon ved Cecilie E. Kiserud
17.20–17.35: Seneffekter etter strålebehandling mot bekkenet ved Andreas Stensvold