Hopp direkte til meny Hopp direkte til meny Hopp direkte til innhold Hopp direkte til Søk

Åpent møte om persontilpasset kreftmedisin i Trondheim

På møtet får du høre om hva kreftgenomikk er, og hvordan det bør tas i bruk i klinikken.

Pris: Gratis

Innhold

Mer enn én av tre nordmenn vil utvikle kreft i løpet av livet, og tallet øker med forventet levealder og endringer i livsstil. Kreftbehandling utgjør også store kostnader for helsevesenet.

Kreft oppstår på grunn av genmutasjoner. Genetisk analyse av kreftceller kan derfor gi mer presis diagnostikk og mer effektiv og skånsom behandling av kreftpasienter. Men for at slik persontilpasset kreftmedisin skal lykkes, trengs både mer forskning, rett utstyr og en plan for å omsette vitenskapelig kunnskap til god pasientbehandling. Det er spesielt utfordrende å forstå hvilke genvarianter som gir opphav til sykdom eller påvirker behandlingen, og å finne ut hvilke pasienter som kan ha nytte av ulike behandlinger.

Nasjonal kreftsatsing og Norsk Kreftgenomikkonsortium inviterer sammen med Kreftforeningen og Bioteknologirådet til et åpent møte for å informere både helsepersonell, pasienter og pårørende om hva kreftgenomikk er, og hvilke muligheter og avgrensninger analysene har for å gi bedre diagnostikk og behandling. Hva er utfordringene ved å bringe persontilpasset kreftmedisin ut til pasientene? Hva kan nordmenn vente seg av kreftbehandling i fremtiden?

Program:

• Hva skjer i forskingsfronten innen kreftgenomikk Ola Myklebost, Leder for Norsk Kreftgenomikkonsortium (NCGC) og kreftforsker ved Oslo Universitetssykehus Radiumhospitalet i Oslo.
  • Persontilpasset kreftbehandling Per Eystein Lønning, Leder for Nasjonal Kreftsatsing og onkolog ved Haukeland Universitetssjukehus.
  • Hvordan blir kreftgenomikk og persontilpasset kreftmedisin tatt i bruk i Trondheim?
  • Kommentar ved Anne Lise Ryel, Generalsekretær i Kreftforeningen
  • Spørsmål frå salen og diskusjon i plenum

Møtet er gratis og åpent for alle. Vi serverer kaffe.

Meld deg på!

Dag Dato Tid