Hopp direkte til meny Hopp direkte til meny Hopp direkte til innhold Hopp direkte til Søk

Fagdag om barn og unge som pårørende

Kreftforeningen og Skien kommune inviterer til fagdag mandag 11. september.

Pris: Gratis

Innhold

PROGRAM:

• 1200 Enkel lunsj for de som ønsker en matbit før møtet.
  • 1230 Hva er barn som pårørende og hvorfor er det viktig å ivareta dem? Hva kan skje i en familie når en av de voksne får kreft, og hvordan kan det påvirke familien og barnet? Hva bør voksne gjøre – både foreldre, helsepersonell og andre viktige voksne i barnas hverdag? Ved psykiater Anne Kristine Bergem.
  • 1400 Hva er Treffpunkt for barn og unge som pårørende? Hvordan kan dette tilbudet det være nyttig for meg i mitt arbeid? Visning av noen av Kreftforeningens nye filmer om barn og unge som pårørende. Ved rådgiver Hilde Aspholt Brennhovd, Kreftforeningen. Diskusjon i grupper.
  • 1500 Oppsummering

Anne Kristine Bergem er psykiater, og har skrevet tre fagbarnebøker for barn som pårørende inkludert «Da pappa fikk kreft». Hun har også skrevet en håndbok i arbeid med barn som pårørende i akuttsituasjoner og bidratt i boken «I for store sko» – en tekstsamling om barn i omsorgsroller. Hun har de siste årene arbeidet spesielt med barn som pårørende både gjennom BarnsBeste – nasjonalt kompetansenettverk for barn som pårørende og gjennom egen virksomhet med foredrag og forfatterskap.

Hilde Aspholt Brennhovd er utdannet kreftsykepleier, jobber med frivillige og barn og unge som pårørende i Kreftforeningen. Holder jevnlig foredrag om barn og unge som pårørende og har fagansvaret for Treffpunkt ved Distriktskontor Tønsberg.

Parkering: Anbefalt parkering på plass for besøkende på nedsiden av Ulefossveien
(ved psykiatriske klinikker)

Påmelding innen 5. september til sigrid.skarholt@skien.kommune.no