Hopp direkte til meny Hopp direkte til meny Hopp direkte til innhold Hopp direkte til Søk

Temamøte om seneffekter i Kristiansand

Pris: Gratis

Innhold

Takket være moderne diagnostikk og behandling lever mer enn seks av ti kreftpasienter minst fem år etter at de fikk diagnosen. Etter hvert er man blitt oppmerksom på at de overlevende kan utvikle seneffekter som følge av kreftsykdommen eller behandlingen. Seneffektene kan være både av somatisk, psykologisk og/eller sosial art og kan ha ulik alvorlighetsgrad og ulik grad av innvirkning på hver enkelt sitt liv.

Som følge av at flere personer får kreft og blir helbredet av sykdommen er det viktig med mer oppmerksomhet rundt de utfordringer som kreftoverlevere kan møte etter endt behandling.

Det vil bli gitt korte presentasjoner av kunnskapen på området og vi vil også få høre en pasienthistorie.

Etter presentasjonene vil det bli mulig å snakke med fagpersoner. Kreftforeningens Kreftlinjen vil også være til stede og kan svare på spørsmål.

PROGRAM:
Moderator: Heidi Brorson, avdelingssjef kreftomsorg i Kreftforeningen
1700–1710 Velkommen v/Kreftforeningen
1710–1720 Seneffekter etter kreft, introduksjon ved Cecilie E. Kiserud
1720–1735 Pasienthistorie
1735–1745 Seneffekter etter strålebehandling mot kreft i bekkenet ved Ingvild Vistad
1745–1800 Pause
1800–1815 Seneffekter på hjerte-karsystemet ved Klaus Murbræch