Hopp direkte til meny Hopp direkte til meny Hopp direkte til innhold Hopp direkte til Søk

Pasientforeninger

Vi samarbeider med 14 frivillige, selvstendige pasient- og likepersonsforeninger som representerer kreftrammede og pårørende.

Foreningene har et bredt tilbud med blant annet faglige og sosiale samlinger, kurs og konferanser.

De tilbyr hjelp og støtte til kreftrammede og pårørende gjennom sitt organiserte likepersonarbeid. En likeperson er en som har erfaring med det å være kreftsyk eller pårørende, og som kan gi håp og hjelp til å takle en krevende situasjon. Likepersonsarbeidet består i hovedsak av besøkstjeneste, kontakttelefon og/eller selvhjelpsgrupper.

Likepersontilbudet er åpent for alle og uavhengig av medlemskap i den enkelte forening.

Foreningene arbeider også for forbedringer i kreftomsorgen og bedre rettigheter for sine pasientgrupper. Gjennom å fortelle sine historier bidrar medlemmene til større åpenhet om kreftsykdommer og forståelse for pasienters og pårørendes situasjon.

Pasient- og likepersonorganisasjonene er:

Organisasjonene har til sammen cirka 30 000 medlemmer (2016) og er assosierte medlemmer av Kreftforeningen. Kreftforeningen har en samarbeidsavtale med den enkelte og støtter de økonomisk og faglig.

Sammen kan vi hjelpe flere kreftrammede og pårørende samt stå sterkere i viktige saker for bedre kreftomsorg og rettigheter.

Brukermedvirkning

Vil du være med på å forbedre forholdene for pasienter og pårørende? «Den vet best hvor skoen trykker, som har den på.» I dette ligger noe av grunntanken bak brukermedvirkning som virkemiddel til å gjøre helse- og velferdstjenestene bedre. Det handler nemlig om å ta i bruk erfaringene til dem som har kjent på egen kropp hvordan det er å være pasient eller pårørende, til beste for dem som kommer etter.

Kreftrammede er en stor og sammensatt gruppe. Som kreftrammet vet du mye om hvordan det er å være pasient, og om hva som skal til for å gjøre hverdagen bedre, både på sykehus og i kommunen. Kanskje har du også hatt behov for oppfølging fra Nav i løpet av sykdomsperioden?

Det trengs flere som ønsker å benytte sine erfaringer til beste for dem som kommer etter. Synes du dette høres spennende ut? Kontakt den pasient- og likepersonorganisasjonen som passer deg ovenfor, eller Kreftforeningen for aktuelle kurs.

Brukerbanken

I brukerbanken er det en oversikt over personer som har verv som brukerrepresentant i et helseforetak eller Nav, og de som er godkjent av sin forening for å ta på seg verv som brukerrepresentant.

Gå til brukerbanken (du må ha godkjenning fra din egen forening før du får tilgang).