Treffpunkt er for barn og unge mellom 6 og 16 år som har alvorlig sykdom i familien, eller som har opplevd at noen som står dem nær er død. Her treffer de andre barn i liknende situasjon som kan skjønne følelser som skyld, angst og uro, sinne og irritasjon, som selv kanskje har hodepine eller vondt i magen.

Hvor arrangerer vi Treffpunkt?

Du finner Treffpunkt mange steder i landet, fra Alta i nord til Kristiansand i sør. Velg ditt fylke for å se hvor nærmeste Treffpunkt er. Finner du ingen tilbud i nærheten av deg? Ta kontakt med et av våre distriktskontorer!

Barn og unge som pårørendeDet er en tøff opplevelse å ha en mor eller far som lever med eller dør av kreft. Vi har laget en verktøykasse for å snakke med barn og unge.
Råd fra fagfolkSnakk med oss om kreft. Hos oss treffer du sosionomer, jurister og spesialsykepleiere som gir råd og støtte.Ring21 49 49 21Mandag til fredag: 09.00–15.45Send epostEpostSvar innen 72 timerChatChatMandag til fredag: 09.00–15.45

Hva skjer på Treffpunkt?

På Treffpunkt treffer barna trygge voksne som har tid til å lytte, leke og dele. Samtale er sentralt på alle Treffpunkt, men praten skjer på barnas premisser: Det er greit å snakke mye og høyt, det er greit å snakke lite og lavt. Det er greit å snakke om sykdom, savn og sorg, men også om forventning og håp. Og alt mulig imellom.

Det er lov å le og ha det gøy! På alle Treffpunkt er det lek, spill og aktiviteter. Barna er med på å bestemme. Noen ganger er det ut på tur, og mat må man alltid ha: varm mat, brødmat eller kveldsmat på bålet, kanskje? Erfaring viser at barn ofte deler viktige ting mens de holder på med noe annet, som å lage mat eller når de spiser sammen.

Treffpunkt finner sted én til to kvelder i måneden og varer normalt i to timer. Det blir ledet av voksne med erfaring fra arbeid med barn og unge. De har taushetsplikt og har levert politiattest.

«Selv om klassekamerater og venner vet hvorfor  jeg i blant er trist og tankefull, skjønner de ikke bæret av hvordan det er å ha en så syk pappa og å vite at han skal dø» (jente, 12 år).

«På Treffpunkt fant jeg det jeg har savnet, nemlig å møte andre som har det litt på samme måte som meg selv» (gutt, 10 år, som har mistet moren sin).

Møtes for å snakke om det vanskelige – sak i iTromsø

Var denne siden nyttig?