Treffpunkt er for barn og unge mellom 6 og 16 år som har alvorlig sykdom i familien, eller som har opplevd at noen som står dem nær er død. Her treffer de andre barn i liknende situasjon som kan skjønne følelser som skyld, angst og uro, sinne og irritasjon, som selv kanskje har hodepine eller vondt i magen.

Hvor arrangerer vi Treffpunkt?

Du finner Treffpunkt mange steder i landet, fra Alta i nord til Kristiansand i sør. Velg ditt fylke for å se hvor nærmeste Treffpunkt er. Finner du ingen tilbud i nærheten av deg? Ta kontakt med et av våre distriktskontorer!

Barn og unge som pårørendeDet er en tøff opplevelse å ha en mor eller far som lever med eller dør av kreft. Vi har laget en verktøykasse for å snakke med barn og unge.
Råd fra fagfolkSnakk med oss om kreft. Hos oss treffer du sosionomer, jurister og spesialsykepleiere som gir råd og støtte. Ring21 49 49 21Mandag til fredag: 09.00–15.45Send epostEpostSvar innen 72 timerChatChatMandag til fredag: 09.00–15.45

Hva skjer på Treffpunkt?

På Treffpunkt treffer barna trygge voksne som har tid til å lytte, leke og dele. Samtale er sentralt på alle Treffpunkt, men praten skjer på barnas premisser: Det er greit å snakke mye og høyt, det er greit å snakke lite og lavt. Det er greit å snakke om sykdom, savn og sorg, men også om forventning og håp. Og alt mulig imellom.

Det er lov å le og ha det gøy! På alle Treffpunkt er det lek, spill og aktiviteter. Barna er med på å bestemme. Noen ganger er det ut på tur, og mat må man alltid ha: varm mat, brødmat eller kveldsmat på bålet, kanskje? Erfaring viser at barn ofte deler viktige ting mens de holder på med noe annet, som å lage mat eller når de spiser sammen.

Treffpunkt finner sted én til to kvelder i måneden og varer normalt i to timer. Det blir ledet av voksne med erfaring fra arbeid med barn og unge. De har taushetsplikt og har levert politiattest.

«Selv om klassekamerater og venner vet hvorfor  jeg i blant er trist og tankefull, skjønner de ikke bæret av hvordan det er å ha en så syk pappa og å vite at han skal dø» (jente, 12 år).

«På Treffpunkt fant jeg det jeg har savnet, nemlig å møte andre som har det litt på samme måte som meg selv» (gutt, 10 år, som har mistet moren sin).

Møtes for å snakke om det vanskelige – sak i iTromsø

Var denne siden nyttig?