Internasjonalt arbeid

Kreft rammer overalt, og samarbeid på tvers av landegrenser er nødvendig for å fremme ny kunnskap og lære av hverandres erfaringer. Vi har et internasjonalt perspektiv på arbeidet vi gjør.

Vi lærer av andre land – og andre land lærer av oss. I vårt forebyggende arbeid nyter vi for eksempel godt av erfaringer fra andre lands arbeid for å begrense bruken av tobakk og alkohol. Samtidig plukker andre lands myndigheter opp tiltak og erfaringer vi har gjort oss her i Norge.

Kreftforskning er i sin natur også et internasjonalt prosjekt, der forskere fra alle verdenshjørner samarbeider om å legge bit for bit i et massivt puslespill. Dette kommer norske pasienter til gode, og det gjør også at pengene vi gir til forskning hjelper mennesker langt utenfor Norges grenser.

Videre kan beslutninger som fattes utenfor Norge, ha betydning for oss. Det kan være regelverk fra EU som vi innfører i Norge, og globale avtaler som er forpliktende for norske myndigheter. Eksempler er tobakkskonvensjonen, EUs tobakksdirektiv, politiske FN-deklarasjoner, regulering av markedsføring av helseskadelige produkter, luftkvalitet, merking av tobakk og skattelegging av alkohol.

Kreft tar flest liv globalt

• 1 av 6 dødsfall i verden skyldes kreft
  • Cirka 10 millioner dør av kreft hvert år
  • Cirka 70 prosent av dødsfall grunnet kreft skjer i lav- og middelinntektsland
  • Cirka 1 av 3 dødsfall fra kreft skyldes tobakk, alkohol, usunt kosthold, overvekt og for lite fysisk aktivitet
  • Tobakk er årsak til 25 prosent av dødsfall fra kreftsykdommer
  • Infeksjonssykdommer som hepatitt og HPV er årsaken til opp mot 30 prosent av krefttilfellene i lav- og middelinntektsland

Kilde: WHO i 2020

Kreftforeningens viktigste mål med internasjonalt arbeid

1. Kreft må prioriteres høyere

Vi vil bidra til at kreft og andre ikke-smittsomme sykdommer (Non Communicable Diseases (NCDs)) løftes høyere opp på den globale helseagendaen. Norge er en stor bidragsyter internasjonalt, og kan ha stor påvirkning på andre lands myndigheter. Hvis Norge prioriterer ikke-smittsomme sykdommer i sine internasjonale bidrag til global helse, er det større sjanse for at andre land vil gjøre det samme.

Kreftforeningen har innflytelse både nasjonalt og globalt. Vi har engasjert oss i de politiske prosessene som har ledet fram til at kreft og andre ikke-smittsomme sykdommer nå er en prioritert målsetting i FNs bærekraftsmål (fn.no):

Innen 2030 redusere prematur dødelighet forårsaket av ikke-smittsomme sykdommer med en tredel gjennom forebygging og behandling, og fremme mental helse og livskvalitet.

Mål 3.4 i FNs bærekraftsmål

Men enighet om målsettinger endrer ikke verden – til det kreves politisk vilje og evne til å gjennomføre konkrete tiltak. Kreftforeningen har i mange år jobbet for at Norge skal prioritere å gi bistand til de landene som etterspør hjelp til å forebygge og bekjempe kreft.

2. Kampen mot tobakk

Kreftforeningen var blant de første sivilsamfunnsorganisasjonene som engasjerte seg i tobakk i utviklingsland. Vi prioriterer dette arbeidet fordi tobakk er den viktigste enkeltstående risikofaktoren for kreft

II desember 2018 vedtok Stortinget å bevilge penger over bistandsbudsjettet til forebygging av tobakksrelatert sykdom og dødsfall.  – i tråd med innspill fra Kreftforeningen. I november 2019 la Norge, som første land i verden frem en strategien Bedre helse, bedre liv (regjerningen.no) for global bekjempelse av kreft og andre ikke-smittsomme sykdommer.

Slik engasjerer vi oss

Kreftforeningen deltar aktivt i politiske prosesser på internasjonalt nivå. Vi samarbeider tett med en rekke internasjonale organisasjoner, har nære relasjoner med norske myndigheter som sitter med ansvar for global helse, med FN-organisasjoner, WHO og ikke minst internasjonale sivilsamfunnsorganisasjoner som blant annet:

• NCD Alliance (Non-Communicable Disease Alliance) – et nettverk av organisasjoner som jobber for å bekjempe ikke-smittsomme sykdommer, som kreft, hjerte- og karsykdommer, diabetes,kroniske lungesykdommer og psykiske lidelser. Kreftforeningen har deltatt i styreverv i 2019–2021.
  • FCA (Framework Convention Alliance) – en allianse av ikke-statlige organisasjoner som jobber med tobakksforebygging gjennom å utvikle og å iverksette Verdens helseorganisasjons tobakkskonvensjon. Kreftforeningen hadde styreleder i 2017–2019, og satt i styret i 2019–2021.
  • SFP (SmokeFree Partnership) koordinerer et nettverk med mer enn 45 organisasjoner i Europa. Det overordnede målet er å forebygge kreft og andre ikke-smittsomme sykdommer gjennom tobakksforebyggende arbeid innen EU. Fokus på ungdom og med et helse i all politikk-perspektiv. Kreftforeningen er hovedsamarbeidspartner og sitter i styret.
  • UICC (Union for International Cancer Control) – den ledende internasjonale ikke-statlige organisasjonen som jobber for kreftsaken. Kreftforeningen satt i styret i 2014–2018.For å bygge opp under det politiske arbeidet støtter vi også noen få, konkrete prosjekter i samarbeid med etablerte aktører innen global helse og utvikling. Målet er å bidra til konkret endring – og samtidig gi oppmerksomhet til vellykkede initiativ, slik at disse kan gjøres kjent for andre som gode eksempler.
  • Nordic Cancer Union (NCU) – Kreftforeningen har i mange år samarbeidet med kreftforeningene i de andre nordiske landene gjennom NCU. I tillegg til å være en arena for erfaringsutveksling, så tildeler NCU hvert år midler til nordiske kreftforskningsprosjekter.
  • European Fair Pricing Network (EFPN) – Sammen med flere andre internasjonale kreftforeninger deltar Kreftforening i EFPN. Formålet med EFPN er å jobbe for mer rettferdig prising av legemidler slik at pasienter får tilgang til nye og effektive legemidler.
  • ERA-NET TRANSCAN – Kreftforeningen er i samarbeid med Norges Forskningsråd partner i TRANSCAN-3. Det er totalt 31 partnere i dette EU-finansierte konsortiet, som utlyser midler til translasjonsforskning innenfor kreftfeltet.

EU har gitt seg selv en frist til 2030 om å gi tre millioner europeere som rammes av kreft et bedre liv. Dette er et målrettet samfunnsoppdrag mission on cancer, hvor alle virkemidler tas i bruk. Les mer om hvordan Kreftforeningen bidrar til EUs kreftsatsing.