Hopp direkte til meny Hopp direkte til meny Hopp direkte til innhold Hopp direkte til Søk

Virtuelle avbrekk i Kreftforeningens Vitensenter

– Du ligger der i et helt hvitt rom. Så tar du på brillene, og plutselig er du et helt annet sted.

Freyja Eikrem Ims (14) sitter på kanten av sykesenga og ser inn i den hvite veggen foran seg. Det vil si, det er ikke helt sant. For på hodet har hun en VR-brille, og det Freyja egentlig ser er svømmende sjøløver og langstrakte sandstrender – bilder så fjerne fra sterile sykehusvegger som det går an å få dem.

Fotograf: Nicki Twang

Freyja er på besøk i Kreftforeningens Vitensenter i Oslo, og sengen hun sitter i er plassert i «Isolatet». Her kan publikum i alle aldre kjenne litt på følelsen av å måtte oppholde seg i ett og samme rom flere uker i strekk, slik Freyja måtte i fjor vinter.

Da Freyja etter mange års alvorlig sykdom måtte gjennom en benmargstransplantasjon var hun spesielt sårbar for infeksjoner. Derfor måtte hun oppholde seg i isolat på sykehuset.

– Dagen før jeg skulle på isolat, var det en sykepleier som spurte meg om jeg ville være med på et program som skulle teste ut VR-briller, forteller Freyja. Det takket hun ja til, og to dager i uka tok hun plass i en virtuell verden og fikk tankene bort fra kjedsomhet og smerter en stund.

Etter en ukes tid fikk hun lungebetennelse og var temmelig slått ut. Da var brillene ekstra gode å ha.

– Du slipper å holde dem, kan bare ligge der og se, trenger ikke bruke noe annet enn synet, det krever veldig lite. Det var deilig, sier Freyja.

Etter mange år ut og inn er Freyja blitt frisk. Hun synes det er fint at Kreftforeningen gjennomfører et pilotprosjekt som tar sikte på å finne ut av hvilken nytte barn i isolat kan ha av VR-teknologi, og liker at det er satt opp et eget isolat i Kreftforeningens Vitensenter. På veggene har noen av brukerne skrevet ned hvordan de selv opplevde å bruke VR-briller i isolat.

Fotograf: Nicki Twang

Fra pilot til drift?

Benmargstransplantasjon hos barn og unge kan innebære fem til seks uker i isolat. Siden 2016 har Kreftforeningen testet ut bruken av virtual reality (VR), og nærmere 20 barn på Rikshospitalet har testet VR-opplevelser i isolat.

– Dette er ikke først og fremst lek for barna, men en terapeutisk tilnærming sammen med fagfolk. Vi ser at introduksjonen av VR skaper mye nysgjerrighet og bidrar til å skape god kontakt med barna. Opplevelsen i seg selv gir ofte en følelse av å forlate isolatet og være et annet sted. Flere av barna sier at de glemmer smerter og kvalme når de er inne i VR-opplevelsene, sier Sigrid Elisabeth Trandum i Kreftforeningen som leder prosjektet sammen med kollega Holly Ankjell. Håpet er at de positive resultatene fra pilotprosjektet vil resultere i at VR blir del av et fast tilbud til barn i isolat. Gode samtaler pågår, og flere av landets sykehus har vist interesse.

Vil du vite mer om Kreftforeningens VR-prosjekt og selv teste VR-briller i isolat? Besøk Kreftforeningens Vitensenter i Kongensgate 6. Senteret er åpent fra 11 til 16, tirsdag til søndag i hele sommer, og det er gratis inngang. I flere interaktive installasjoner kan du i Kreftforeningens Vitensenter lære om kroppens mysterier, hvordan kreft oppstår, kan forebygge og behandles. Senteret passer for alle. Velkommen!