Hjernekreft kan være en skremmende diagnose. Dessverre er det slik at den vanligste formen for hjernekreft, glioblastom, også er den mest alvorlige. Mer enn 200 pasienter får diagnostisert slik aggressiv hjernekreft hvert år.

Vi vet stadig mer om denne kreftformen, men prognosene har foreløpig ikke blitt bedre. Det er store forskjeller fra en kreftsvulst til den neste i genetiske endringer, cellesammensetning og vekstmønster. Faktisk er det slik at kreftcellene på mange måter er mer unike enn pasienten selv. Likevel er det slik at behandlingen av pasientene nesten ikke tar hensyn til dette.

Hvordan kan vi bruke ny molekylær kunnskap i behandling av pasienter?

I dette foredraget vil forsker Einar Vik-Mo fra Oslo Universitetssykehus fortelle om:

1. En pågående immunterapistudie som bruker pasientens egne kreftstamceller og immunceller.
  2. Hvordan man kan bruke kreftstamceller fra den enkelte pasienten til å finne ut hvilke medikament som kan være spesielt effektive for akkurat denne pasienten.

Foredraget varer i 45 minutter, og deretter kan du stille spørsmål. Etter møtet er det omvisning i Kreftforeningens Vitensenter for de som ønsker.

Arrangementet er gratis og åpent for alle, men du må melde deg på.

Meld deg på

Foredraget er en del av møteserien «Møt en forsker»
Her presenterer forskere som har fått støtte av Kreftforeningen sitt arbeid på en lettfattelig måte. Foredragene passer for alle og krever ingen bakgrunnskunnskap.

Kreftforeningens Vitensenter er åpent fra 11–16 hver lørdag og søndag. Hjertelig velkommen!