Det er ingen stor vaksinemotstand i Norge, men mange er skeptiske og usikre på hvordan vaksiner virker, hva de inneholder og hvilke bivirkninger de kan gi. Skepsisen har ofte utgangspunkt i myter og misoppfatninger, og mange mener at de ikke blir møtt med respekt for sin usikkerhet. Det er derfor viktig å ha forskningsbasert kunnskap om hva som er myter og hva som er fakta.

I dette foredraget vil Tone Fredsvik Gregers skal ta for seg noen av de vanligste mytene om vaksiner, og gi eksempler på hvordan vi kan møte skepsis med informasjon som folk flest forstår. Hun vil også snakke om hvordan vaksiner kan bidra i kampen mot antibiotikaresistens. Det blir også mulighet til å stille spørsmål.

Arrangementet er gratis og åpent for alle, men krever påmelding.

Meld deg på

Tone Fredsvik Gregers har doktorgrad i immunologi og har i flere år arbeidet med vaksineutvikling før hun startet med undervisning og arbeid med utdanningskvalitet ved Institutt for biovitenskap, Universitetet i Oslo. Hun har de siste årene vært særlig opptatt av å formidle kunnskap om immunforsvar og vaksiner til både helsepersonell og allmennheten. Hun har vært med i Folkeopplysningen på NRK, skrevet flere kronikker i Aftenposten, samt skrevet boken «Alt du må vite om vaksiner» som ble utgitt i 2016.

Kreftforeningens Vitensenter er åpent fra 11–16 hver lørdag og søndag.

Tid på dagen

UkedagDatoVarighet