Hvordan legger vi til rette for flere kliniske studier – slik at pasienter, leger og bedrifter i norsk helsenæring alle blir vinnere?

I dag er andelen pasienter som blir vurdert for deltakelse i kliniske studier svært lav, og det er urimelig vanskelig å arrangere kreftstudier på tvers av nordiske landegrenser. Slik må det ikke være, men hva kan vi gjøre for å endre på det?

Arrangørene av dette møtet ønsker at alle kreftpasienter skal bli utredet for vurdering til klinisk studie, slik at kliniske studier blir en mer integrert del av behandlingstilbudet. Samtidig må lovverk som regulerer kliniske studier mellom landegrenser bli bedre tilpasset situasjonen til både pasienter som skal være med i studiene og til bedriftene i helsenæringen som arrangerer disse studiene. Både lovverk og behandlingstilbud til pasienter må være en del av en større plan for kliniske studier i Norge.

Møtet er gratis og åpent for alle. Det vil være mulig å stille spørsmål underveis.

Se webinaret live (27. mai klokken 17.00)

Møtet starter klokken 17.00.

• I år jobber Helse- og omsorgsdepartementet med en handlingsplan for kliniske studier. Maiken Engelstad, avdelingsdirektør i Spesialisthelsetjenesteavdelingen, vil gi innblikk i dette arbeidet.
  • Dagens regler for deltakelse i og rekruttering til kliniske studier gjør det både vanskelig å ha kliniske studier som en integrert del av pasientbehandlingen og å arrangere kliniske studier på tvers av landegrensene i Norden. Hvordan kan vi forstå disse reglene som styrer kliniske studier og kan de endres? Wenche Reed, leder av forskningsavdelingen i Stab forskning, innovasjon og utdanning ved Oslo universitetssykehus, vil presentere dette temaet.

Vi avslutter møtet med en panelsamtale mellom:

• Marianne Synnes Emblemsvåg, stortingspolitikere for Høyre
  • Tuva Moflag stortingspolitikere for Arbeiderpartiet
  • Baldur Sveinbjørnsson, forskningsdirektør i Lytix Biopharma
  • Tone Skår, prosjektleder i VIS og initiativtaker til #SpørOmKliniskeStudier
  • Sigrid Bratlie, spesialrådgiver i Kreftforeningen
  • Daniel Heinrich, overlege ved Akershus universitetssykehus HF og leder i Norsk onkologisk forening.
  • Ketil Widerberg, daglig leder i Oslo Cancer Cluster, leder oss igjennom møtet.

Se webinaret live (27. mai klokken 17.00)

Arrangører: Kreftforeningen, Legemiddelindustrien (LMI), Oslo Cancer Cluster

Samarbeidspartnere: Janssen Norge, MSD (Norge) ASAstraZeneca Norge