Vi er i verdenstoppen både når det gjelder forekomst og dødelighet av melanom (føflekkreft), den mest alvorlige typen hudkreft. Hvordan kan det ha seg at så mange av oss her i nord får en kreftform som i stor grad har sammenheng med mye sol? Hva sier egentlig forskningen om dette, og kan vi gjøre noe for å redusere risikoen for å få sykdommen? Melanom er ganske enkel å behandle hvis man kommer tidlig til lege. Men hvordan skal vi vite når vi bør oppsøke lege?

Se webinaret live (27. mai klokken 11.00)

Program

11.00: Marit Bragelien Veierød er professor i biostatistikk ved det medisinske fakultet, Universitetet i Oslo, og forsker på livsstilsfaktorer og kroniske sykdommer. Hun vil fortelle om kjente risikofaktorer for melanom.

11.45: Petter Gjersvik er hudlege og professor ved Avdeling for hudsykdommer og Anna Winge Main overlege med fagansvar for melanom ved Avdeling for kreftbehandling, begge to ved Oslo Universitetssykehus. De vil blant annet snakke om hvilke hudforandringer vi skal være oppmerksomme på, om hvordan behandlingen av melanom har endret seg, og om hvilke behandlingsmuligheter som finnes i dag.

Kreftforeningen og Melanomforeningen arrangerer webinaret på Hudkreftdagen, som i år er 27. mai. Webinaret inngår også i Kreftforeningens møteserie «Møt en forsker».

• Webinaret sendes live fra Kreftforeningens Vitensenter, og du kan se det og delta der du er. Alt du trenger er internett.
  • Du kan sende inn spørsmål i forkant ved å skrive inn på veggen i Facebook-arrangementet, eller stille spørsmål underveis, mens webinaret pågår, via chat. Husk at Facebook er offentlig og åpent for alle, så ikke del sensitive opplysninger og helseopplysninger om andre.
  • Webinaret blir liggende tilgjengelig på nettsiden og Facebook også i ettertid.

Se webinaret live (27. mai klokken 11.00)

Andre webinarer

Vi inviterer til en rekke webinarer nå mens Kreftforeningens Vitensenter må holde stengt for publikum på grunn av koronaviruset. Se opptak av tidligere webinarer – og følg med på webinarer som kommer.

Tid på dagen

UkedagDatoVarighet