Mental moro med Frank

– Har du det ikke gøy, lærer du ingenting, sier hjernetrener Frank Wedde – og garanterer moro når han inviterer til «hjernedate» i Kreftforeningens Vitensenter onsdag 23. september.

Frank Wedde gjester Kreftforeningens Vitensenter under Forskningsdagene. Foto: Jorunn Valle Nilsen

– Der skal deltagerne først få bli kjent med fire av hjernens deler. Så vil jeg dele lyntriks for hvordan de kan huske bedre, bli mer kreative, mindre stressa, lykkes oftere, bli kvitt uvaner og få det bedre med seg selv og andre, sier han entusiastisk før webinaret, som arrangeres i samarbeid med Forskningsdagene.

– Det var ikke snaut?

– Nei, og i tillegg kommer jeg til å gi seks råd for forebygging av kreft og bedre livskvalitet for pasienter, pårørende og kreftoverlevere, tilføyer mannen som snakker åtte språk, har deltatt i VM i hukommelse, gitt ut bøkene «Bli et tallgeni» og «Ligg et hode foran» – og som har svart belte i kickboksing (en arvet lidenskap: faren hans sloss mot både Elvis Presley og Vladimir Putin).

I Norge går vi på ski og Sats. I Singapore, der Wedde har bodd de siste ti årene, oppsøker man heller et hjernetreningssenter.

– De ligger på hvert hjørne. Singapore har ikke råvarer, og de har forstått at det derfor er det mentale som kan gi dem fortrinn i den internasjonale konkurransen,

– Så du tenker at det er hjernetrening Norge skal leve av når oljen tar slutt?

– Vel, NHO sier at innen 2030 må vi skape 250 000 nye arbeidsplasser bare i det private næringsliv. Skal vi klare det i et stadig mer robotisert samfunn, er vi nødt til å få mer ut av det som sitter mellom ørene. Og vi må begynne nå. Vi kan ikke oppføre oss som froskene.

– Froskene?

– Ja, hvis du legger dem i en kjele med vann og varmer det langsomt opp, vil de gradvis tilpasse seg temperaturen. Men når vannet begynner å koke og froskene vil hoppe ut, klarer de det ikke fordi de har brukt opp all energien. Den skjebnen må vi unngå.

– Hvordan?

– Med funksjonell hjernetrening, basert på ny kunnskap om hvordan vår magiske hjerne faktisk fungerer. Dette dreier seg ikke om å kunne memorere kortstokker og tusen sifre i rekkefølge, slik man må i VM i hukommelse. Hvem behøver vel å kunne sånt? Nei, Memolife, programmet jeg har utviklet, er et mastersystem for funksjonell lynlæring av ferdighetene vi behøver i framtiden. Det er basert på det aller siste innen nevropsykologi og gir umiddelbare resultater.

– Og gjør altså folk bedre og tryggere, intet mindre?

– Ja, hadde folk snakket til andre slik de snakker til seg selv, ville de ikke hatt mange venner. Jeg er sikker på at mine metoder får dem til å lytte mindre til «Styggen på ryggen», den indre kritikeren som har så altfor stor makt.

– Du er kritisk til at unge bruker så mye tid foran skjermer. Likevel vil du at de skal bruke tid på ditt digitale treningsprogram. Et paradoks?

– Samtlige topper i Silicon Valley er enige om at de ikke vil gi egne barn digitale verktøy før langt oppi tenårene, og at tiden de bruker i sosiale medier må begrenses. Skjermene kidnapper belønningssystemet i hjernen og gjør sårbare unge til sine slaver. I Memolife går derfor alt fort unna; ingen bolk varer mer enn tre minutter, og tre om dagen holder lenge for å få bedre kontroll over hverdagen, slutter han.

Her du kan du hjernedaten i opptak:

Var dette nyttig?