Hvert år deler Kreftforeningen ut millioner til kreftforskning – 220 millioner kroner i 2018. I møteserien «Møt en forsker», presenterer noen av forskerne temaer de jobber med. Foredragene passer for alle og krever ingen bakgrunnskunnskaper.

Alle møtene forgår i Kreftforeningens Vitensenter i Kongens gate 6 i Oslo sentrum.

Møter i serien

Hva kan du gjøre for å unngå kreft?

28. februar klokken 17.00

Minst ett av tre krefttilfeller har sammenheng med levemåten vår. Listen med råd om hva du bør og ikke bør spise, drikke og gjøre, er lang. Giske Ursin, direktør ved Kreftregisteret, presenterer forskning bak kreftrådene og de viktigste tiltakene hver og en av oss kan gjøre for å forebygge kreft.
Finn ut mer og meld deg på

Bør jeg ta en krefttest?

4. april klokken 17.00

I mange år har norske kvinner deltatt i programmene mot bryst- og livmorhalskreft. Nå står tarmkreft for tur og alle 55-åringer inviteres til å sjekke seg. Øyvind Holme, forsker og leder for screeningprogrammet mot tarmkreft ved Kreftregisteret, presenterer resultater fra egen og internasjonal forskning på screening mot tarmkreft.
Finn ut mer og meld deg på

Innvandrere får sjeldnere kreft enn etniske nordmenn – men hva med prognosene?

9. mai klokken 17.00

Innvandrere har lavere risiko for kreft sammenlignet med folk som er født i Norge. Hvordan går det med innvandrere som får kreft? Inger Kristin Larsen er forsker ved Kreftregisteret. Sammen med kollegaer har hun over flere år studert minoriteter og kreft. Denne kvelden vil hun gi oss et innblikk i dette spennende forskningsfeltet.

Tidligere møter i serien

Var denne siden nyttig?