Genteknologi – en ny sjanse i livets lotteri

Genteknologi lar oss nå lese, skrive og redigere i livets kode – DNA. Dette gir store muligheter for bedre liv.

En gentest kan være billetten til bedre behandling hvis du blir syk, eller den kan gi informasjon som lar deg ta livsstilsvalg tilpasset din egen biologi. Genterapi kan gi blinde synet tilbake og redde kreftpasienter som har fått en dødsdom. Utviklingen går raskt, og det som høres ut som science fiction i dag, kan bli virkelighet i morgen. Men denne revolusjonen gir oss også store etiske dilemmaer. Hvor mye vil du vite om din genetiske skjebne? Hvordan skal vi sørge for at alle som trenger livreddende behandling får det når prislappen ofte er på mange millioner? Skal vi endre genene til barna våre før de blir født, eller er det å gå for langt i å kontrollere livets lotteri?

I dette foredraget får elevene innsikt i både faglige og samfunnsmessige perspektiver knyttet til genteknologi.

Foredragsholder er strategisk rådgiver i Kreftforeningen Sigrid Bratlie. Hun er molekylærbiolog og populærvitenskapelig formidler som brenner for å skape nysgjerrighet og engasjement rundt vitenskap og teknologi.

Foredraget er en del av Forskningsdagene 2022.

Send epost til post@kreftforeningen.no dersom du er interessert i å delta.