Webinar: Hvordan ta vare på barna når du eller andre i familien får kreft?

Å få kreft samtidig som man har foreldreansvar og omsorg for barn er en svært utfordrende situasjon. I dette webinaret deler en kreftsyk mamma sine erfaringer.

Monica Lund Osther hadde barn på 2 og 4 år da hun fikk kreft i 2013. Selv om hun aller helst skulle ønske hun kunne skåne barna fra alt vondt, valgte hun å være åpen og ærlig med dem om sykdommen fra første stund. Da hun senere fikk den brutale beskjeden om at kreften var uhelbredelig, måtte hun ta livets såreste og mest hjerteskjærende samtale. Spørsmålene og refleksjonene til barna i denne samtalen ble så fine og viktige at Monica bestemte seg for å skrive barnaboka «Når livet blir trist». Håpet er at boka kan få barn i lignende situasjoner til å føle seg mindre alene, og at den kan gjøre det tryggere å snakke om også det vi aller helst vil slippe å snakke om.

På Pårørendedagen 22. september forteller Monica Lund Osther om hvordan det er å være mamma til to når du ikke vet hvor lenge du får følge dem i livet. Hun deler erfaringer fra de vanskelige samtalene og forteller hva de som familie gjør for å ha en så god og normal hverdag som mulig.

Psykolog Marianne Straume ved Klinikk for krisepsykologi vil også være med på webinaret. Hun har jobbet mye med familier rammet av kreft og holder blant annet faste foredrag på Montebellosenteret. Hun forteller om barns vanlige reaksjoner når noen i familien får kreft, hva de har behov for, og hva kreftsyke foreldre skal være ekstra obs på. Hun vil i tillegg gi tips til hvordan dere som familie kan få støtte og avlastning fra nettverket deres.

Dette webinaret er en del av serien «Kreft tar ikke pause», som er støttet av Stiftelsen Dam. De er en av Norges største stiftelser som gir penger til helse- og forskningsprosjekter som skal gi bedre helse gjennom deltakelse, aktivitet og mestring for folk i Norge.

Tid og påmelding

22. september 2021, 18:30-19:15

Webinaret sendes live. Husk å logge inn i god tid før møtet starter:

Vil du heller være publikum i Kreftforeningens vitensenter i Oslo enn å være med digitalt? Det kan du, men på grunn av koronapandemien er det begrensede plasser. Påmeldingslenke kommer.

Vel møtt!

Flere webinarer på Pårørendedagen 2021

Dette er ett av tre webinarer på Pårørendedagen 2021. Få med deg de to andre også:

Gå ikke glipp av fotoutstillingen "Ta tiden"

Da Noah Gylver (19) fikk vite at faren kom til å dø av kreft, begynte han å følge sorgprosessen gjennom kameralinsen. Fotoutstillingen «Ta tiden» kan du se i Kreftforeningens vitensenter 17. – 26. september.

Les mer om utstillingen her