Krigen mot mikrobene

27. september kan du lære om bakterier som kan gi infeksjoner vi ikke kan behandle, også kalt resistente bakterier. Mikrobiolog Jessica Lönn-Stensrud vil snakke om temaet på en spennende og underholdende måte.

Temaet for årets Forskningsdager er fred og konflikter. Det foregår mange forferdelige kriger og konflikter rundt om i verden. I Norge er vi kanskje aller mest opptatt av krigen mot korona, men det er en annen pandemi som foregår i det stille. Det er krigen mot bakterier som kan gi infeksjoner vi ikke kan behandle. Disse kaller vi resistente bakterier. Vi ser ikke konsekvensene helt tydelig ennå, men denne krigen må vinnes.

Kom til Kreftforeningens Vitensenteret og hør mikrobiolog Jessica Lönn-Stensrud snakke om temaet på en spennende og underholdende måte. Jessica har flere ganger vært gjest i Abels tårn, skrevet bøker om temaet, og jobber til daglig  med forskningskommunikasjon og undervisning på Realfagsbiblioteket ved Universitetet i Oslo.

Møtet er gratis og åpent for alle.

Påmelding

Av smittevernshensyn har vi begrenset antall plasser i Kreftforeningens Vitensenter, Kongens gate 6 i Oslo sentrum.

Foredraget varer fra kl. 17.00-17.45. Deretter blir det mulighet for omvisning i Kreftforeningens Vitensenteret.

Alternativt kan du følge foredraget digitalt her: https://livestream.kreftforeningen.no/

Dette arrangementet er støttet av Forskningsrådet.