Markering av Verdens kreftdag 4. februar

I anledning Frivillighetens år benytter vi Verdens kreftdag til å hedre de frivillige i kreftomsorgen, som gjør en uvurderlig innsats for å hjelpe andre og gjøre omsorgen bedre for de som kommer etter. Bli med på vår digitale markering 4. februar!

2022 er Frivillighetens år. I hele år skal alle lag, foreninger, samarbeidspartnere og organisasjoner feire Norges viktigste lagarbeid. Frivillighetsåret 2022 er forankret i regjeringens Frivillighetsmelding. Frivillighet er folkets engasjement. I anledning Verdens kreftdag 4. februar ønsker vi å hedre de frivillige i kreftomsorgen. Uten frivilligheten stopper Norge, sies det. Kan vi også si at uten frivillige stopper kreftomsorgen? Kreftforeningen og alle pasientforeningene har til sammen rundt 25 000 frivillige som er engasjert i kreftsaken.

I dette webinaret vil vi belyse frivillighetens rolle i kreftomsorgen fra ulike perspektiver.

• Ingrid Stenstadvold Ross, generalsekretær, Kreftforeningen.
  • Statssekretær Gry Haugsbakken (AP)
  • Asgeir F. Langberg, styreleder, Ung Kreft.
  • Sigbjørn Smeland, klinkksjef, Oslo universitetssykehus.
  • Sandra Jahr Svendsen, kreftkoordinator, Lillestrøm kommune.
  • David Pedersen Stallemo, kreftsykepleier, Oslo universitetssykehus.
  • Charlotte Borge-Andersen, daglig leder, Pankreaskreft Nettverk Norge.
  • Espen Stang, likeperson, NORILCO.
  • Tove Nakken, brukerrepresentant, Lymfekreftforeningen.
  • Victoria Skytte, frivillig jurist i Rettshjelpen, Kreftforeningen
  • Fearless – foredrag av Anja Hammerseng-Edin
    Anja deler sin erfaring fra da hun og en liten knippe andre mennesker bidro til å redde Larvik Håndballklubb fra å gå konkurs. De bygget et nytt lag av spillere, sponsorer og frivillige i løpet av kort tid. Ett år senere rykket klubben opp til eliteserien. Spillere og sponsorer peker på én felles faktor: KULTURPLATTFORMEN. Denne kalles WOW (Wishing others well) og er fundert på helt andre ideer enn den tradisjonelle: 3-4 ord som skal peke på organisasjonens verdier.

Direktesending 4. februar kl. 14.00

Arrangementet sendes direkte fra Kreftforeningens Vitensenter i Oslo. Fredag 4. februar 14.00-15.30 sendes direkte fra Kreftforeningens Vitensenter.

Arrangementet er gratis. Du kan følge webinaret fra pc eller mobil ved å bruke denne lenken: https://livestream.kreftforeningen.no/

Det er mulig å se både dette og andre webinar på våre nettsider i etterkant.

Om Verdens kreftdag

Verdens kreftdag markeres 4. februar hvert år. Den internasjonale kreftunionen startet markeringen for å styrke den globale kampen mot kreft. Forebygging, tidlig behandling og livskvalitet for mennesker med kreft, pårørende og etterlatte er viktige temaer i arbeidet. Verdens kreftdag arrangeres i samarbeid mellom Kreftforeningen og pasientforeningene.