Webinar: Hvordan kan vi som helsearbeidere hjelpe barn og unge som pårørende?

Kreftforeningen inviterer til lunsjwebinar på Pårørendedagen for alle som jobber med kreftpasienter med barn eller søsken.

I dag skal alle helseforetakene i Norge ha egne barneansvarlige og koordinatorer som sørger for at barn og ungdom som pårørende blir informert og godt ivaretatt. Hvordan fungerer denne ordningen, og hva kan vi som helsearbeidere gjøre for å raskere fange opp og hjelpe de som står rundt kreftpasienten, i en hektisk arbeidshverdag?

I dette webinaret på Pårørendedagen 2021 får du konkrete tips og erfaringer fra barnekoordinatorer i Helse Fonna i Haugesund og på Lovisenberg Lindring og Livshjelp i Oslo.

• Hvordan kan arbeidsplassen din lage et system som gjør at dere bedre fanger opp barn og unge som pårørende?
  • Hvordan kan du ved enkle grep gjøre at barn og ungdom føler seg mer hjemme på sykehuset?
  • Hva gjør du når den kreftsyke pappaen du møter på jobb, ikke vil at barnet skal få vite at han snart skal dø?
  • Hvordan kan du snakke med 4-åringen, 8-åringen og 16-åringen om sykdom og død? Og er det egentlig så viktig?

Tidligere generalsekretær i Voksne for barn, Randi Talseth, blir også med på webinaret for å å sette arbeidet med barn og unge som pårørende inn i en større kontekst. Hva gjorde at vi begynte å ta denne gruppen på alvor? Hvilke retter har barn og unge som pårørende i Norge i dag, og hvor går veien videre?

Tid og påmelding

22. september 2021, 11:15-12:00

Webinaret sendes live. Husk å logge inn i god tid før møtet starter:

Vil du heller være publikum i Kreftforeningens vitensenter i Oslo enn å være med digitalt? Det kan du, men på grunn av koronapandemien er det begrensede plasser. Vær tidlig ute.

Vel møtt!

Flere webinarer på Pårørendedagen 2021

Dette er ett av tre webinarer på Pårørendedagen 2021. Få med deg de to andre også:

Gå ikke glipp av fotoutstillingen "Ta tiden"

Da Noah Gylver (19) fikk vite at faren kom til å dø av kreft, begynte han å følge sorgprosessen gjennom kameralinsen. Fotoutstillingen «Ta tiden» kan du se i Kreftforeningens vitensenter 17. – 26. september.

Les mer om utstillingen her