Expedition Pink Ribbon

Silje Løkeng ble diagnostisert med brystkreft i 2019 og er initiativtaker til Expedition Pink Ribbon. I mai krysset Silje, sammen med tre andre kvinner som har hatt brystkreft, Grønland for å sette fokus på brystkreft og for å samle inn penger til brystkreftforskning.

Om ekspedisjonen

I mai startet Expedition Pink Ribbon, hvor fire tidligere brystkreftrammede kvinner, sammen med tre guider, krysset iskappen på Grønland. Målet er å sette fokus på brystkreft og samle inn penger til Rosa sløyfe og brystkreftforskning. Tirsdag 2. mai gikk flyet fra København til Grønland og 5. mai begynte teamet å gå. I tillegg til å samle inn penger, ønsker ekspedisjonen med denne ekstreme utfordringen å sette fokus på viktigheten av å være fysisk aktive og minne både menn og kvinner på at fysisk aktivitet er forebyggende på flere sykdomspunkter. Teamet ønsker også å inspirere alle til å huske å sjekke seg selv for brystkreft og gå til legen hvis noe er mistenkelig.

Expedition Pink Ribbon er fast bestemt på å gjøre det de kan for å støtte brystkreftsaken og har satt seg et overordnet mål om å samle inn ikke mindre enn 3,6 millioner kroner, som skal gå uavkortet til brystkreftsaken. Forskning står disse kvinnene veldig nært når det gjelder innsamling. Det er fordi en av hovedgrunnene til at de i det hele tatt er i stand til å utføre dette oppdraget, er fordi de har mottatt den nyeste og beste behandlingen for sin spesifikke type brystkreft. Takket være forskning. Nå vil de gjerne være med å gi tilbake, slik at den positive utviklingen innenfor området kan fortsette og for at behandlingen kan forbedres ytterligere.

Expedition Pink Ribbon deltagere:
Prosjektleder og initiativtager: Silje Løkeng
Team-medlemmer: Andrea Elisabeth Rudolph, Inequ Maja Holm, Lisa Sund.
Mentorer: Liv Arnesen, Cecilie Skog, Kjersti Buaas

Følg deltagerne på Instagram: @expeditionpinkribbon, @andrearudolph, @inequmajaholm og @sundlisa

BLI MED Å STØTTE SILJES INNSAMLING TIL BRYSTKREFTSAKEN

VIPPS: 691107

Om Silje Løkeng

Silje Løkeng er prosjektleder og initiativtaker til Expedition Pink Ribbon. Silje jobber for tiden som HR Wellbeing Manager i et stort globalt selskap og er tidligere offiser i hæren. Hun har studert økonomi, organisasjonsledelse, administrasjon og HMS (helse, miljø og sikkerhet). Hun har bred erfaring innen HMS-området og som rådgiver innen arbeidsmiljø og HR-relaterte spørsmål.

Silje spiller mange roller i livet sitt, men den viktigste har vært og er å være mor til Martin og Ida.

Da hun ble diagnostisert med brystkreft i 2019, ble livet hennes svært utfordrende både fysisk og mentalt. Da hun nådde bunnen i julen 2020, bestemte hun seg for å utnytte kunnskapen hun hadde fra et helt livs arbeid med forebyggende målinger. Hun vet at det er en sterk sammenheng mellom fysisk og psykisk helse, så hun utfordret seg selv til å gå tur hver dag i 365 dager. Det var på en av hennes skiturer oppe i fjellet at drømmen om å krysse innlandsisen på Grønland dukket opp.

Silje har nå gjort den drømmen til virkelighet.

BLI MED Å «KRYSSE GRØNLAND»

Ønsker du et lite «dytt» for å bli mer aktiv? Bli med på en kombinert innsamlings og aktivitetskampanje 5.mai – 1.juni på dytt.no. Aktivitetskampanjen passer for alle, uansett form.

Disse fire kvinnene skal krysse isen på Grønland: Silje Løkeng, Andrea Elisabeth Rudolph, Inequ Maja Holm, Lisa Sund

Var dette nyttig?