Nina Skarra designet Rosa sløyfe i 2021

Moteskaperen Nina Skarra har designet en tidløs sløyfe til Rosa sløyfe-aksjonen 2021.

– Jeg ble utrolig beæret da jeg fikk oppdraget om å være årets Rosa sløyfe-designer. Det å vise støtte i betydningsfulle saker har alltid vært viktig for meg i arbeidet mitt, forteller Nina Skarra.

– Med sløyfen ønsket jeg å skape noe feminint, tidløst og gjenkjennelig. Designet visualiserer skjørheten av å stå alene og styrken ved å stå sammen. Det handler om å bære våre verdier gjennom identitet, samhold og bærekraft.

Gjenbruk

Hver oktober kan nordmenn vise sin solidaritet med brystkreftrammede og støtte brystkreftforskning ved å bære en rosa sløyfe. Designere som Kari Traa, Magne Furuholmen og Dorthe, Maria og Marthe Skappel er noen av dem som tidligere har laget sløyfen. I år gikk oppdraget til en av Norges fremste moteskapere, Nina Skarra.

Nina Skarra

– Som klesdesigner er jeg spesielt opptatt av hvordan du kan bruke identiteten din og få en bærekraftig garderobe til å redusere avfall. Derfor ville jeg ha naturlig materiale og i tillegg gjenbruk av steiner fra Skappel-sløyfen i fjor. Pinen er inspirert av kjolene mine, som alle har en skulpturell oppbygning, forteller Skarra.

Designet til Skarra blir lagt merke til over hele moteverden, og kronprinsesse Mette-Marit, Angelina Jolie og Penelope Cruz er bare noen av dem som går rundt i kjolene hennes.

Håp og fokus på kreftforskning

For Skarra har arbeidet med å designe en sløyfe for brystkreftsaken, vært ekstra spesielt. Hun har flere nære venninner som har overlevd, men også en veldig god venn som døde av brystkreft.

Vi er mange med historier der vi har mistet nære og kjære, og det er grunnen til at sløyfen er så viktig.

Nina Skarra

– For meg handler den rosa sløyfen om håp og viktigheten av kreftforskning. Ved å bære den viser vi støtte og samhold, forteller Skarra.

I tillegg til sløyfe har Skarra designet et eksklusivt silkesjal som selges i et begrenset opplag i Kreftforeningens nettbutikk til 499 kroner. Inntektene går til brystkreftforskning for at flere skal overleve og få bedre livskvalitet etter kreftbehandling.