Om Rosa sløyfe-aksjonen

Målet med aksjonen er å vise solidaritet med brystkreftrammede, spre informasjon og øke kunnskapen om brystkreft, i tillegg til å støtte livsviktig forskning på brystkreft. I Norge står Brystkreftforeningen og Kreftforeningen sammen om aksjonen.

Rosa sløyfe-aksjonen er en internasjonal folkebevegelse. Rosa sløyfe har sitt opphav i USA der amerikanske kvinner på begynnelsen av 1990-tallet krevde større bevilgninger til brystkreftforskning. Siden den gang har organisasjoner, bedrifter og privatpersoner viet oktober måned til Rosa sløyfe-aksjonen.

I Norge står Brystkreftforeningen og Kreftforeningen sammen om aksjonen. Aksjonen har blitt arrangert i Norge siden 1999 og den har bidratt med over 465 millioner kroner til brystkreftsaken.

Målet med Rosa sløyfe-aksjonen er å vise solidaritet med brystkreftrammede, spre informasjon og øke kunnskapen om brystkreft samt å støtte brystkreftforskning. Inntektene fra aksjonen går til forskning på brystkreft slik at flere kan overleve og at flere får best mulig livskvalitet etter brystkreftbehandling.

I oktober går vi nok en gang sammen for å farge Norge rosa. Vi håper du blir med oss!

Har du spørsmål om aksjonen? Ta kontakt med oss!

Bidrar til kunnskap

Hvert år løfter Rosa sløyfe et informasjonstema som skal løfte en viktig problemstilling innenfor brystkreftområdet og bidra til å øke kunnskapen om brystkreft. Forskning nytter var tema for aksjonen i 2023.

Vanlige spørsmål

Hvor ofte bør du sjekke brystene? Hvorfor er det bare kvinner mellom 50 og 69 som får tilbud om mammografi? Vi svarer på dette og mer.

Materiell til nedlasting

Plakatene kan brukes for å spre budskapet om å sjekke brystene sine. Last de ned, print ut eller del i sosiale medier.

Takk til våre samarbeidspartnere som bidrar til synlighet og oppmerksomhet om aksjonen, og samler inn store summer til brystkreftforskning.