Skreddersydd behandling gir Sigrun (66) et bedre liv

Etter 12 år som kreftfri fikk Sigrun Lieblein brystkreft for andre gang. Til hennes store overraskelse ventet en ny og mer skånsom behandling.

Dette innlegget er mer enn 3 år gammelt
Sigrun Lieblein lever med uhelbredelig brystkreft, men føler seg nesten frisk. I sommer besøkte hun Nærøyfjorden.

Kreften er et tilbakelagt kapittel når Sigrun Lieblein fra Mjøndalen får en feber som ikke går over.

Selv om det lave stoffskiftet og nerveskadene i beina minner henne på den tøffe kreftbehandlingen hun gikk igjennom for mange år siden, er håret, konsentrasjonen og hukommelsen for lengst tilbake.

Når legene ikke klarer å finne ut hvorfor hun har feber, får hun en dårlig magefølelse.

– Verden raste litt sammen på nytt da jeg for to og et halvt år siden fikk beskjeden om at det igjen var brystkreft, men denne gang med spredning til skjelettet, forteller hun.

Ny medisin tilpasset henne

På det første møtet med kreftlegen får hun vite at det er alvorlig og uhelbredelig.

– Ja vel, tenkte jeg, da har jeg vel ikke lang tid igjen, forteller Sigrun, som er helt sikker på at hun må igjennom samme kreftbehandling som i 2006 – med operasjon, cellegift, stråling og medisiner.

Men det må hun ikke. Onkologen forteller at de har fått en ny medisin siden sist hun var syk. Den er tilpasset henne og hennes type kreft.

Hun får beskjed om å ta én tablett hver dag i tre uker om gangen. Så skal hun ha en tablettfri uke før hun fortsetter med det samme. Sigrun trenger ikke å være så mye på sykehuset, og tabletten gir mindre bivirkninger.

Jeg ble veldig overrasket og lettet over å slippe cellegift og å miste håret. Forrige gang jeg var syk, ble jeg veldig dårlig av behandlingen. Denne gangen tok det bare noen dager før jeg følte meg bedre.

Persontilpasset behandling utvikles raskt

Medisinen Sigrun tar, heter Ibrance og er et eksempel på målrettet behandling som har kommet som en god nyhet for pasienter med hormonfølsom brystkreft med spredning.

Selv om disse pasientene ikke blir friske av behandlingen, forlenger den livet og gir mindre plager.

Brystkreftforsker Hans Petter Eikesdal

– Ibrance gir mer enn ti måneders lengre effekt av hormonblokkerende behandling. Det vil si at cellegiftbehandling kan utsettes tilsvarandre, og flere kan være i jobb, fungere bedre sosialt, gå på tur og reise på tur, forteller brystkreftforsker Hans Petter Eikesdal, som er overlege på kreftavdelingen ved Haukeland universitetssykehus.

Han forsker blant annet på brystkreft med spredning og har ledet en studie der de har testet bruk av Ibrance.

– Det er utrolig kjekt å observere hvor mye bedre pasientene har det på denne typen behandling enn cellegift som vi ofte måtte bruke tidligere i behandlingsforløpet før. Det er en svært rask utvikling innen persontilpasset behandling av brystkreft der mange nye, lovende behandlingsprinsipper lanseres i disse dager, forteller han.

Sigrun elsker å gå på ange turer. Her er hun på Skogshorn i Hemsedal med en venninne sommeren 2019.

Føler seg frisk-syk

I dag lever Sigrun nesten som hun gjorde før, og hun tenker lite over at hun har kreft.

Jeg pleier å si at jeg er syk-frisk eller frisk-syk, for jeg er i så god form. Det er takket være medisinene, som fungerer veldig godt for meg. De gjør at jeg kan fortsette å ha det fine livet jeg har nå.

Sigrun Lieblein

Hun elsker å gå på turer i skog og mark, trene, bowle og være med venner og familie. Når koronapandemien er over, gleder hun seg til å reise på vandreturer i utlandet igjen og på sydentur med barnebarnet Stina.

– Jeg blir ikke frisk av uhelbredelig kreft, men det er godt å kunne føle seg frisk, sier Sigrun.

Flere må få tilgang på nye medisiner

Mer målrettet behandling gjør at Sigrun og andre med uhelbredelig brystkreft kan leve lengre og med bedre livskvalitet. Derfor går pengene fra årets Rosa sløyfe-aksjon til forskning på persontilpasset behandling.

Generalsekretær i Kreftforeningen, Ingrid Stenstadvold Ross

– Selv om stadig flere overlever brystkreft, er det fortsatt grupper der for mange får tilbakefall og grupper der behandlingen slutter å virke og de dør tidlig av sykdommen. Vi trenger mer kunnskap om hvilken behandling som hjelper hvem, sier generalsekretær i Kreftforeningen, Ingrid Stenstadvold Ross.

I tillegg må forskningsfunnene og de nye medisinene komme fram til pasienten som trenger dem.

I dag tar det for lang tid. Kreftforeningen jobber for at flere pasienter skal få raskere tilgang til nye medisiner og behandling som kan redde liv.

Ingrid Stenstadvold Ross, generalsekretær i Kreftforeningen

Støtt Rosa sløyfe

Vis omtanke – bær en Rosa sløyfe i oktober.

Rosa sløyfe kan kjøpes hos våre samarbeidspartnere Kid, Lindex, Mester Grønn, Coop Mega, Vitusapotek og XXL.